Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny batteritrådbuss från Solaris och Vossloh Kiepe

Vossloh Kiepe och Solaris har levererat fyra batteritrådbussar med ny snabbladdningsteknik till den tyska staden Esslingen. Foto: Vossloh Kiepe.

Vossloh Kiepe och Solaris har levererat fyra batteritrådbussar med ny snabbladdningsteknik till den tyska staden Esslingen. Foto: Vossloh Kiepe.

Det tyska företaget Vossloh Kiepe, som  är mest känt för sina drivlinor för både spårburna fordon och bussar, har nu visat upp de hybridtrådbussar som man tillsammans med busstillverkaren  Solaris har levererat till den tyska staden Esslingen. De fyra ledbussarna i Esslingen kan köras som traditionella trådbussar, men också på batterier i upp till tio kilometer i krävande trafik.

I veckan visades bussarna för internationellt fackfolk och media. Bussarna har varit i trafik sedan slutet av förra året.

Batterierna laddas när bussen körs som trådbuss med kraft från luftledningarna. Ledbussarna har designats som BRT-bussar och är utrustade med ltiumtitanatbatterier och har drivning på två axlar med 160 kW effekt på vardera drivaxeln.

Toppfarten är 65 kilometer i timmen, både i batteridrift och som trådbuss.

Erfarenheterna hittills från Esslingen är att bussarna klarar att köra tio kilometer på batteri, även under ogynnsamma förhållanden med besvärligt väder och backig terräng.

Just räckvidden i batteridrift var en av anledningarna tll att lokaltrafiken i Esslingen, SVE, valde Vossloh Kiepes nya laddteknologi som man har döpt till IMC, In-Motion-Charging.

– På vår linje 113 där bussarna går kör de till två tredjedelar på batteri. Det gjorde det möjligt för oss att föra in ytterligare en av våra stadsdelar, Berkheim, i vårt nät av utsläppsfri kollektivtrafik utan att vi behövde investerai ytterligare infrastruktur. Ända sedan de sattes i trafik har bussarna varit lika driftsäkra som dieselbussar, kommenterar SVE:s driftschef Harald Boog.

På Vossloh Kiepe lyfter man fram sin nya läsning för laddning, IMC, som en avgörande fraktor.

– Det är själva nyckeln till framgången, eftersom tekniken banade väg för snabbladdning av batterierna på de korta sträckor där bussarna kör under luftledning. Vid behov kan de laddas med upp till 600 kW medan de är anslutna till luftledningen, förklarar Joachim Berndt, projektledare hos Vossloh Kiepe.

Sedan i januari ägs Vossloh Kiepe av Knorr-Bremse. Företaget har sedan 2005 levererat drivlinor till mer än 600 trådbussar med batteridrivna räckviddsförlängare, företrädesvis till Nordamerika. Till  Vancouver i Kanada har 26 normallånga stadsbussar levererats. Därefter har företaget levererat drivlinor till ledbussar och dubbelledbussar i ett stort antal städer: Zürich (35), Génève (33), Luzern (30), Seattle (1745) och San Francisco (60).

Med den nya laddtekniken IMC finns 12-metersbussar redan i drift i DFayton, USA (2) och Cagliari, Italien (4). IMC-bussarna till Esslingen är de första ledbussarna med tekniken.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)