Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande vätgasdrivna fordon vinnare

Årets vinnare i tävlingen Framtidens Transporter blev klass åtta från Friskolan i Kärna. Foto: Hogia.

Årets vinnare i tävlingen Framtidens Transporter blev klass åtta från Friskolan i Kärna. Foto: Hogia.

Ett självkörande, hållbart transportsystem döpt till Switch blev vinnare i den stora tävlingen om framtida transporter som avgjordes på Universeum i Göteborg på tisdagen. Projektet Framtida Transporter har varit öppet för årskurserna 7 och 8. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss år 2045. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Årets vinnare blev klass åtta från Friskolan i Kärna som fick ta emot första pris i tävlingen för sin idé Switch. Förutom äran tilldelades de 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning på Universeum för hela klassen.

– Vi har skapat ett multifordon som ska kunna transportera människor både kortare och längre sträckor. Det är fordon som ska gå på vätgas och supraledare och inte ge ifrån sig några andra rester än vatten, säger Tindra Kjellberg von Mentzer från klass åtta på Friskolan i Kärna.

I städerna är det tänkt att Switch ska gå i tunnlar under marken och minska trafiken i gatunätet. Vattnet som blir över ska användas till fjärrvärme, dricksvatten och för att släcka bränder. Utanför tätorterna ska farkosterna gå på supraledare och vara snabba och komfortabla. Tanken är att man ska boka sin Switchtransport med en app och att man inte själv äger sin transportmodul.

12 skolor, 23 klasser och mer än 600 elever samlades under tisdagen för att delta i tävlingen.

Tävlingen Framtida transporter är ett kostnadsfritt projekt för årskurs 7 och 8. Det bygger på arbetsmodellen Unga spekulerar och engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik.

Partners i projektet är Chalmers, Göteborgs Universitet, Volvo, Hogia, Göteborgs Stad, SJ, Göteborgs Hamn och Svensk sjöfart.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)