Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Upprört på Keolis om förarscheman

Det stormar på Keolis Nybodadepå i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Det stormar på Keolis Nybodadepå i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Det blåser rejält på Keolis Nybodadepå i Stockholm. Anledningen är, skriver Kommunalarbetaren, att Keolis har beslutat att avskaffa den så kallade senioritetsprincipen. Den innebär att de förare som har längst anställningstid först kan välja pass. Många av dessa har valt att  vara lediga på helgerna, men är nu tvungna att köra lördagar och söndagar.

Andra förare, som har kört natt under många år kan nu istället under sex veckor få köra tidiga morgonpass och förare som har kört morgonpass kan nu få sena kvällspass. Förare som har kört helger har tidigare var sjätte vecka som kompensation haft möjlighet till tre dagars ledighet, fredag-söndag.

Det här är förändringar som har rört upp känslorna bland bussförarna på Nybodadepån.

Christer Swanson, huvudskyddsombud, säger till Kommunalarbetaren att förarna känner sig överkörda.

– Keolis bara informerade om att nya schemaregler ska gälla och att alla måste söka lediga tjänster i sexveckorspass. Sedan ska nya lediga tjänster sökas.

Swanson har anmält Keolis till Arbetsmiljöverket och ska under tisdagen träffa verket.

Frågan om slopad tredagarskompensation för de förare som kör helger har blivit en tvistefråga som ska upp i förhandling mellan Kommunal och Keolis.

Enligt facket var tidigare ungefär 35 procent fasta tjänster, 5 procent sociala, medicinska tjänster och omkring 60 procent var tidsökning. Nu är 80 procent av tjänsterna tidsökning. 20 av dessa har helgledigt.

På måndagen uppvaktade representanter för förarna Keolis vd Magnus Åkerhielm och lämnade över protestlistor med omkring 200 namn. Enligt Kommunalarbetaren är dock inte Keolis beredd att ändra sig.

– Vi på Keolis gillar tidssökning. Vi har många förare som har arbetat länge hos oss, det ska vi vara stolta över. Men vi måste också tänka på framtiden och möjligheten att rekrytera nya förare. Då är möjligheten att påverka sin arbetstid en viktig faktor, säger Magnus Åkerhielm till tidningen.

Han anser att sexveckorspassen gör det möjligt för fler förare att under året köra de mer attraktiva pass som i dag är reserverade för ett mindre antal förare. Keolis ser möjligheten att kunna utnyttja förarna mer rationellt i förhållande till de körtider som finns.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Senioritetsprincipen har inte tagits bort, man har tagit bort den typen av fasta grupper som de äldre förarna varit intresserade av att söka. Det betyder ju indirekt att senioritetsprincipen I praktiken inte fungerar längre, det finns inget intressant att söka för dessa förare!

    Christer Swanson

Lämna ett svar till Christer Swanson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)