Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora problem för Umeås elbussar

Fukt i navmotorerna har slagit ut en rad elbussar i Umeå. Just nu står sex av tio elbussar från Hybricon stilla.

Fukt i navmotorerna har slagit ut en rad elbussar i Umeå. Just nu står sex av tio elbussar från Hybricon stilla.

Sex av de tio elbussarna i Umeå är för närvarande ur trafik. Bussarna, tillverkade av Umeföretaget Hybricon, är utrustade med navmotorer som inte fungerar när fukt tränger in i dem, rapporterar Västerbottens-Kuriren. Enligt tidningen upptäcktes problemen med navmotorerna i höstas. Bussarna ägs av Umeå kommun men körs av Transdev.

Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå.Foto: Ulo Maasing.

Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå.Foto: Ulo Maasing.

– Fukt kommer in i navmotorerna, vilket leder till ett isolationsfel och därefter kortslutning. Det gör att bussarna stannar, säger Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forsell till Västerbottens-Kuriren.

När man under hösten först upptäckte problemen trodde man att det handlade om ett enskilt fabrikationsfel och den aktuella motorn byttes ut. Men problemen upprepades i december.

– Till en början gick situationen att hantera, mycket tack vare Transdev som löste situationen initialt och Hybricon som lade ner ett omfattande arbete på att byta ut de här motorerna, säger Fredrik Forsell.

Men efter årsskiftet ökade antalet haverier kraftigt och just nu är sex av de tio elbussarna ur trafik. I januari drabbades bussarna av ett omfattande haveri och i början av mars gick fem navmotorer sönder under loppet av en och en halv vecka.

De trasiga bussarna kommer att vara ur trafik tills nya navmotorer har levererats.

Fredrik Forsell uppger för tidningen att kommunen har lagt ut 2,4 miljoner kronor på en uppgradering av navmotorerna.

– Vi får bättre motorer och en förlängd garantitid. 1,3 miljoner betalas med hjälp av statsbidrag från elbusspremien, så nettokostnaden för oss blir 1,1 miljoner kronor, säger Fredrik Forsell till Västerbottens-Kuriren.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)