Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre omkomna i allvarlig bussolycka i Härjedalen (uppdaterad kl 21.10)

Olycksskylt-70x70En allvarlig bussolycka inträffade på söndagsmorgonen på väg E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen. Tre personer omkom och fem personer uppges vara allvarligt skadade. 19 är måttligt skadade och 31 lindrigt skadade eller oskadade. Två av de allvarligt skadade har livshotande skador. Ett flertal ambulanser, två ambulanshelikoptrar och polishelikopter  skickades till platsen.

Larmet om olyckan kom till polisen strax efter klockan sju på söndagsmorgonen. Passagerarna uppges ha varit skolungdomar, 52 åttondeklassare och sex ledare från Ängskolan i Skene i Marks kommun i västra Sverige.

Gruppen reste från Skene vid 22-tiden på lördagskvällen för att resa till Klövsjön på skidresa.

Statsministern om olyckan

– Jag har nåtts av den fruktansvärda nyheten om bussolyckan utanför Sveg. Det lämnar mig och hela landet i sorg”, säger statsminister Stefan Löfven (S).

– Det var ungdomar på väg på skidresa som slutade i katastrof. Mina tankar är hos de skadade, hos föräldrar, vänner och anhöriga — de som fått besked och hos dem som ännu inte vet hur det har gått. Sorgen är outsäglig för er som nåtts av ett dödsbud. Vi finns med er. Smärtan är outhärdlig för er som ännu inte fått besked.

– Vi tänker på er. Räddningsarbetet pågår och vi följer utvecklingen noggrant. Sjukvården i region Jämtland och Härjedalen har gått in i förstärkningsläge och landstinget i Dalarna har förstärkt med resurser, säger Stefan Löfven.

Räddningstjänstens presstalesman Peter Nystedt beskrev strax efter klockan tio på morgonen skadeläget som allt från oskadade och lätt skadade till mycket svårt skadade. Vid elvatiden uppgav företrädare för sjukvården att tre personer hade konstaterats avlidna.

Skadade fördes till sjukhusen i Östersund, Falun, Hudiksvall, Sundsvall och Mora. Församlingshemmet i Sveg öppnades som uppsamlingsplats.

Olyckan inträffade i höjd med Siksjön, söder om Sveg och enligt räddningstjänsten handlar det om en singelolycka. Bussen har gått av vägen i en relativt svag högerkurva, närmast en raksträcka. Huvuddelen har gått ner i diket och där lagt sig på sidan.

–Det är ingen halka på platsen, uppger räddningstjänstens presstalesman till Aftonbladet.

Polisen uppgav att man skickade alla tillgängliga resurser från regionerna runt omkring.

Bussen, en Setra dubbeldäckare från Bergkvarabuss, la sig vid olyckan på höger sida i diket. Såväl polisen som Trafikverket utreder olyckan.

Enligt Expressen har Bergkvarabuss´ vd Göran Mellström talat med föraren av olycksbussen vid flera tillfällen under dagen. Mellström säger till tidningen att han inte vill föregripa olycksutredningen. Han säger dock att föraren till honom sagt att besvärliga tjälskador på vägen fick bussen ur kurs.

– Det är den förklaring chauffören har gett. Han tappade kontrollen. Vägen var väldigt dålig styckvis och det var stora hål i vägbanan, säger Mellström till Expressen.

”Tidigt på söndagsmorgonen nåddes vi av beskedet att en av våra bussar råkat ut för en singelolycka ca. 2 mil söder om Sveg.Under förmiddagen erhöll vi det mycket tragiska meddelandet om att tre personer omkommit och att ytterligare skadade finns. Vi är förkrossade och våra tankar går till de drabbade och deras familjer”, skriver Bergkvarabuss i ett pressmeddelande om olyckan och fortsätter:

”Ombord på bussen var 52 ungdomar, 6 vuxna och förare. Resenärerna kommer från Marks kommun och var vid olyckstillfället på väg till en skidort i Jämtland. Föraren är 62 år gammal och har lång yrkeserfarenhet. Bussen, en Setra dubbeldäckare, är av årsmodell 2010. Fordonet besiktigades senast i december 2016. Olycksorsaken är ännu okänd.

Kriscenter har upprättats av räddningstjänsten, såväl i Sveg som på hemorten. Vi har skickat företrädare från företaget till båda platserna.”

– Det är med mycket tungt hjärta och förkrossande sorg som jag har tagit emot det tragiska beskedet. Mina och allas våra tankar går idag till de familjer som drabbats, säger Göran Mellström.

–  Det är en oerhört tragiskt olycka och hela bussbranschens tankar går till de drabbade och deras anhöriga. Vi har haft kontakt med bussföretaget som körde bussen och de har nu inlett sitt krisarbete, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.

Denna text är senast uppdaterad kl 21.10.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Vi tänker alla i branschen på dem som drabbats i den tragiska olyckan utanför Sveg 17-04-02.

    Jag körde själv en grupp från Vemdalsskalet till Stockholm, vi startade kl 10:00 samma dag.

    Skandalöst dåliga vägar i området, vid ett flertal tillfällen gick det inte att köra fortare än 20-30 km/tim, även det upplevdes som för fort i vissa fall, det var heller inte särskilt bra utmärkt (en orsak är naturligtvis att kälen släpper väldigt fort nu så att man hinner helt enkelt med att markera upp).

    Nu måste vi alla ta detta på allvar och inte bara snacka.
    1) Nattkörning max 6 tim arbetstid med 1 tim rast vid ensamarbete, lämpligt vore om det går att ordna en avskild viloplats för minst 30 min.
    2) Är körningen längre, minimum två förare nattetid allternativt avlösningar efter vägen.
    3) Vad är nattkörning? förslagsvis 00:00-06:00.

    Det förstår alla att oavsett hur mycket du vilat innan en nattkörning så kommer tröttheten smygande det finns högvis med vetenskapliga bevis om detta.

    Jag vill inte sitta här och svärta ner föraren av olycksbussen innan utredningen är klar, men faktum kvarstår, trötthet i kombination av dåliga vägar är absolut inte bra, dessutom vet man att den psykologiska effekten är påtaglig av att hjärnan börjar gå ner av att veta att du snart är framme.

    Det är få förunnat att klara ett arbete med fullt fokus nattetid, de som klarar det arbetar i de flesta fall uteslutande nattetid.

    Jag har kört tunga fordon sedan 1979, det finns inget vidrigare än att köra nattetid när man som de flesta av oss kör blandat, tidiga morgnar, dagtid, sena kvällar, nätter.

    Vi alla hoppas att föraren får den hjälp hen behöver, det går aldrig att glömma men det går att lindra med rätt stöd och värme.

    Tack för mig.
    Mikael Karlsson

  2. Enligt uppgift startade resan kl 22.00 kvällen innan. Chauffören tog sin 45 min rast efter 4.5 timmar. Olyckan inträffade kl 7 på morgonen.
    Ingen kan tuta i mig att chauffören var pigg efter en natts körning, även m han kanske tog sina lagstadgade raster. Det är helt ansvarslöst av bussbolaget att skicka ut en ensam chaufför på en sådan nattresa. Skandalöst!

  3. Den tragiska olyckan utreds nu av polisen och statens haverikommission. Vi på redaktionen ber er att i avvaktan av resultatet från de båda utredningarna avstå från att spekulera i orsaker och skuldfrågor.

    De båda utredningarna pågår parallellt och har en delvis olika inriktning. Polisutredningen syftar främst till att kartlägga en eventuell skuld. Haverikommissionen tar aldrig ställning till skuldfrågan, gör en djupgående kartläggning av inte bara olyckan i sig, utan vd som föregått denna, vad som skett vid själva olyckstillfället (allt från väglag till en detaljerad kartläggning av bältesanvändning, bussens skick och historik, förarens eventuella trötthet, hur räddningsinsatsen har fungerat och så vidare).

    Det är naturligt att en svår olycka av det här slaget lockar till spekulationer. Men av sådana kommer inget gott ut. Det är bättre för alla att avvakta resultatet av utredningarna.

  4. Ulo du har helt rätt vi skall inte spekulera innan utredningen är klar.
    Därför ber jag alla inblandade om ursäkt för att jag startade spekulationscirkusen.

    Men faktum kvarstår.

    1) Vi måste se till att planeringen ger större tidsutrymme på alla körningar.

    2) Där jag jobbar är vi väldigt noga med just detta, kunden klagar över kostnaden men det finns inga alternativ annat än att byta bolag.

    3) Man kan inte låta bli att undra, varför vill man som kund resa nattetid till en fjäll/alp destination, det blir ju inte billigare!, utnyttja dagen javisst, men hur pigg och alert är du i backen? oftast får du ju inte tillgång till rum/stuga före kl.12:00.

    4) Lämpligt vore att nu i förhandlingstider fokusera mycket mer på hur det ser ut på buss och lastbilsåkeriernas tidsplaneringar, myndigheterna jagar förare och åkerier på körtider som utförs på garageområden som till och med är inhägnade istället för att titta på helheten, regelverket skall följas och vi skall vara glada över att det finns, efterlevnaden är mycket bra men det går att göra ännu mer med en liten ansträngning.

    5) Alla som är ute på vägarna måste ju reagera på hur mycket märkliga avkörningar som man ser spåren av på våra vägar, det måste bero på något, är tempot för högt? är tidsplaneringen för tajt? är det jakten på minutrar på kör och vilotiderna? jag tror att många känner som jag, stressen finns där vad gäller kör och vilotiderna, att få det riktigt, att inte glömma de små men viktiga detaljerna, vi är ju trots allt människor med fel och brister.

    6) Handen på hjärtat kollegor hur många av oss vänder sig in i bussen och drar en säkerhetsgenomgång innan avfärd, framförallt på de längre körningarna.
    Jag skäms över att jag inte gör det oftare, jag lovar här och nu att bli mycket bättre på detta, ty dem gånger jag gjort det får jag bara positiv respons av resenärerna.

    Återigen vill jag be alla inblandade om ursäkt vi skall inte spekulera och hänga ut någon innan utredningen är klar.

    Tack för mig
    Mikael Karlsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)