Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen mötte ministern om bältesanvändning i buss

Sveriges Bussföretags vice vd Anna Grönlund och infrastrukturminister Anna Johansson(S) diskuterade bältesanvändning i bussar.

Sveriges Bussföretags vice vd Anna Grönlund och infrastrukturminister Anna Johansson(S) diskuterade bältesanvändning i bussar.

Under tisdagseftermiddagen träffade infrastrukturminister Anna Johansson(S) bussbranschen, myndigheter, fackförbund, fordonstillverkare och Polisen för att diskutera bältesanvändning i bussar.

Av Paula Isaksson

Syftet med mötet, som var initierat av infrastrukturministern och ägde rum i Göteborg i samband med Socialdemokraternas partikongress i Göteborg, var att diskutera lösningar för att förbättra resenärerna användande av säkerhetsbälte i buss.

Vi bad Anna Grönlund, vice vd vid Sveriges Bussföretag, som var en av de inbjudna att sammanfatta mötet.

– Det var ett bra möte och Anna Johansson klargjorde tidigt att hon inte ville spekulera kring eller kommentera bussolyckan utanför Sveg förra söndagen utan att det här var ett initiativ kring hur vi ska kunna få upp bältesanvändningen.

Vilka lösningar diskuterades?
– Dels pratade vi om olika informationsinsatser, bland annat informationskampanjer riktade till skolbarn, och att bussföretagen samarbetar med skolorna i frågan. Sedan pratades det förstås också en hel del teknik, som olika typer av bältespåminnare. Men man noterade också vikten av att föraren inte får bli störd under färd så att han flyttar fokus från trafiken till sådant som bältespåminnare.

– Det nämndes också ett forskningsprojekt där man har utformat stolarna så att de är väldigt obekväma när man inte har på sig bältet, men går att fälla bakåt när man har tagit på sig det. Det låter väldigt innovativt och på det sättet förstärker man resenärernas eget ansvar.

Enligt Anna Grönlund vittnade också poliserna som var med på mötet om det omöjliga i att kontrollera om resenärerna är bältade eller inte.

– I så fall måste de i princip åka med på bussen men det finns det inte resurser till. Istället behövs det mer av information och kommunikation.

Bälteslagen för buss kom ju redan 1999 men ändå åker många resenärer obältade. Pratade ni om vad det kan bero på?

– Ja det gjorde vi och kanske är det så att människor upplever sig som säkra i buss, vilket är positivt, men att de inte tror att något kan hända och därför inte tar på sig bälte.

– Vi tog också upp att dagens trepunktsbälten kan upplevas som obekväma. De sitter fast på stolen på ett annat sätt än i bilar och är kanske inte optimalt utformade för busstrafik. Men samtidigt finns det inget lagkrav på trepunktsbälten utan bara på tvåpunktsbälten. Även Buss 2014, branschens upphandlingsdokument, förordar tvåpunktsbälten.

En annan fråga som enligt Anna Grönlund togs upp till diskussion är det paradoxala i att låta stående åka med buss som är utrustad med bälten och kör på motorväg.

– Regionbussar där du får ha stående passagerare är för det mesta upphandlad trafik och då blir det en fråga om optimering, hur mycket kapacitet man är villig att stoppa in i peaktid. Det är som alltid att säkerhet jämförs med kostnader. säger Anna Grönlund.

Kom Anna Johansson med några löften?
– Nej, utan hon bara lyssnade och ska återkomma till hela gruppen. Hon var noga med att påpeka att många trafiksäkerhetsproblem tidigare har lösts med hjälp av teknikutvecklingen och att det kommer bli en del av arbetet, men att det också behövs informationsinsatser på kort sikt.

Vid mötet saknades företrädare för offentliga beställare av kollektivtrafik. De var inbjudna men hade inte haft möjlighet att komma.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)