Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare en åldrande yrkeskår

Den svenska bussförarkåren blir allt äldre.Foto: Volvo Bussar.

Den svenska bussförarkåren blir allt äldre.Foto: Volvo Bussar.

Den svenska bussförarkåren är ett åldrande släkte. Var femte bussförare i landet är över 60 år. Det är en siffra som har ökat dramatiskt sedan år 2000 då knappt fem procent av bussförarna var över 60 år. Det betyder också att bussbranschen nu bokstavligt skriker efter nya medarbetare – branschen har ett rekryteringsbehov av 2 000 nya förare om året de närmaste åren.

Det framgår av den årliga statistik om bussbranschen som Sveriges Bussföretag nyligen presenterade och som vi tidigare har rapporterat om.

Statistiken visar tydligt att branschen har haft svårt att rekrytera unga medarbetare – och att behålla dem man lyckats attrahera. Från 2011 har andelen bussförare över 60 år ökat dramatiskt. År 2000 var andelen knappa fem procent för att till 2007 ha ökat till cirka tio procent. Sedan låg andelen stilla under några år, men från 2011 ökade andelen bussförare över 60 år dramatiskt, vilket diagrammet här visar:
Age1
Bussbranschens svårigheter att rekrytera och behålla yngre förare är också påfallande, även om förändringen där är mindre dramatisk. Istället minskar andelen bussförare som är 30 år eller yngre stadigt. År 2000 var nästan tio procent av  förarkåren 30 år eller yngre. I fjol var det sex procent, vilket framgår av diagrammet här nedan som i likhet med övriga diagram är hämtat från Sveriges Bussföretags statistikrapport:
Age2
Också andelen förare som befinner sig i yngre medelåldern minskar stadigt. År 2000 var nästan 25 procent av förarna mellan 30 och 40 år, i fjol drygt 15 procent:
Age3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En av de tydliga trenderna är att många bussförare som kom in i yrket för 15 –25 år sedan alltjämt är kvar, medan unga människor idag i hög grad väljer bort bussföraryrket. Hade inte Sverige tagit emot invandrare hade dessutom många bussar överhuvud taget inte kommit ut på gator och vägar och en stor del av kollektivtrafiken stannat.

Av alla omkring 24 000 anställda bussförare i Sverige ärminst 41 procent utrikes födda – i storstadsområdena är andelen betydligt högre. Det är en andel som har ökat kraftigt under 2000-talet. 2005 var således bara var fjärde anställd bussförare i landet född utomlands.

Sveriuges Bussföretags statistik visar också att mycket av  den återväxt som finns i förarkåren (en återväxt som i sig är alltför svag för att klara behovet de närmaste åren) sker tack vare att utrikes födda söker sig till bussföraryrket. I exempelvis Stockholm var år 2014 70 procent av förarna i åldersgruppen 60-64 år födda i Sverige  och 30 procent utlandsfödda. I åldersgruppen 35 – 39 år var samtidigt 60 procent av förarna utlandsfödda och i åldersgruppen 40 – 44 år var 56 procent utlandsfödda.

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. De störta problemet när det gäller rekryteringen av bussförare är i grunden arbetstiderna. Du är hemifrån 12 timmar men får betalt 8 timmar eftersom du har delade turer.
    Du får betalt för 17 eller 25 % av uppehållstiden. Om man i framtiden vill klara av rekryteringen till yrket så kommer man att tvingas betala för hela tiden du är på arbetet.

    Börjar du 6:00 och slutar 18:00 så får arbetsgivaren betala för 12 timmar minus 90 minuter för matrast och övriga raster under dagen. Det blir 10 timmar och 30 minuter istället för 8 timmar. Oavsett om du har ett uppehåll från 9:00 till 15:00.

  2. Håller med kommentar till fullo som Dan skrivit.
    Finns ytterst få bussförare med delade turer i linjekörning samt beställningstrafik som idag har möjlighet att bilda familj och kunna pussla ihop hämtning och lämning vid dagis, mm.
    Bussbranschen har ju egentligen bäddat för detta själva i sin jakt på enbart kostnader. Personal som tidigare var en investering i och med att bussförare är ett långsiktigt lärande har istället blivit en slit och slängprodukt.
    Ofta har mindre bussföretag haft en sundare inställning till arbetstider och anställningsformer men dessa mindre bussföretag försvinner en efter en till favör för de stora utlandsägda drakarna.

    Det är förmånligt för bussföretagen att ha anställda efter pensioneringsperioden 61-67 år. Anställningsformerna ändras rejält och arbetsgivaravgifterna sjunker till ett minimum. En bussförare över 70 år är ca 90.000 kr billigare per år för arbetsgivaren jämfört med en förare på 30 år. Samma nettolön men helt olika arbetskraftskostnader.

    Att få yngre till bussföraryrket är förutom arbetstidsfrågorna också en attitydfråga hos svenska myndigheter såsom arbetsförmedlingen. Bussföraryrket är inget slaskyrke utan ska likställas andra serviceyrken såsom guider, hotellreceptionister, poliser, mm.
    (När jag tog taxilegitimation för att bredda min anställningsbarhet vid avtalsbyten för några år sedan var jag den enda av gruppen på 25 st som hade betalt taxi-utbildningen/proven själv, alla andra fick det påtvingat och betalt av arbetsförmedlingen)

  3. Ja är det inte konstigt, så säg. VARFÖR vill inte unga människor jobba skift, helger och gärna med timanställning som bas? Är det så att dessa unga vill ha en någotsånär uppfattning om hur livet skall se ut mer än två-tre dagar i sänder? Kan det vara så att hyra m fl utgifter är tämligen regelbundet återkommande och att man vill veta på ett ungefär hur många kronor som landar på lönekontot varje månad? Kan det vara så att man vill kunna träffa kompisar någon kväll eller helg? Kan det vara så att unga vill bilda familj och rentav ”skaffa barn” Förskolan kräver låång framförhållning vad gäller hämta-lämnatider och planeringsdagar när ”dagis” är stängt, skolan har inplanerade utvecklingssamtal.dagtid. etc.
    Kan det vara så att även bussförare (oavsett ålder) vill kunna gå på kvällskurs, se ett idrottsevenemang,eller delta i föreningsliv av diverse slag?

    Kan det vara dags för branschen att göra mer än att införa sexveckorssökning och ryckiga schemaupplägg, som visserligen likställer gamla uvar och unga örnar, men kanske inte löser problemet i grunden? Ett generaltänk som speglar dagens verklighet, konkurrensen om arbetskraft och en rimlig tillvaro för dem som kör buss?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)