Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförares arbetsmiljö: Skärpta krav och nya regler från EU (April, April!)

EU-kommissionen har utsett Sverige till pilotland för arbetet med bussförarnas arbetsmiljö. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen har utsett Sverige till pilotland för arbetet med bussförarnas arbetsmiljö. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen inför vid årsskiftet 2018/2019 skärpta krav när det gäller bussförares arbetsförhållanden. Men i ett samarbete med Sverige införs på prov de nya kraven här redan den 1 oktober. Samtliga bussföretag och bussförare blir skyldiga att skicka in detaljerade rapporter om förarnas arbetsförhållanden till Transportstyrelsen.

Varje bussföretag ska först sammanställa rapporterna från samtliga förare. Utifrån dessa rapporter och företagens egna uppgifter ska företagen med hjälp av en komplicerad formel räkna ut det som EU-kommissionen kallar BCDWCC (Bus and Coach Driver´s Working Conditions Coefficient), alltså en arbetsmiljökoefficient för företagets bussförare.

– I hela Europa börjar bussförarbristen att bli ett allvarligt problem. Om vi ska kunna utveckla kollektivtrafiken, inte minst med en massiv satsning på elbussar, måste vi få många fler att söka sig till bussföraryrket. EU-kommissionen anser att ett hinder för detta är arbetsförhållandena på bussbolagen som måste utvecklas. Det förklarade på fredagen Jacques Brêl på en presskonferens i Bryssel. Medianärvaron var dock liten, eftersom nyhetsredaktionerna i Europa var helt fokuserade på EU:s svar på Storbritanniens Brexitbegäran.

Brêl, som från EU-kommissionens sida ska leda arbetet med det nya regelverket, presenterade också hur BCDWCC ska räknas ut:

Den komplicerde formel som används för att räkna ut BCDWWC i ett företag presenterades i Bryssel på fredagen. Foto: Ulo Maasing.

Den komplicerde formel som används för att räkna ut BCDWWC i ett företag presenterades i Bryssel på fredagen. Foto: Ulo Maasing.

Eftersom den 1 oktober är en söndag ska den första insamlingen av uppgifter till den nya förarmiljökoefficienten samlas in under måndag den 2 oktober. Då ska samtliga bussförare som kör den dagen redovisa en lång rad punkter när det gäller arbetsmiljön, både faktauppgifter och hur man upplever sin arbetssituation.

Transportstyrelsen kommer att samköra uppgifterna med uppgifter från bussarnas färdskrivare så att man kan kontrollera att samtliga förare verkligen har lämnat uppgifter.

Alla svenska bussförare ska lämna uppgifterna,oavsett om de för tillfället kör i Sverige eller i utlandet, likaså om de bara kör en kort sväng på garageplanen.

Dessutom ska trafikansvariga på bussföretagen lämna en rad uppgifter.

Uppgifterna kan lämnas såväl digitalt som på blankett. Enligt Jacques Brêl tar det ungefär 45 minuter att fylla i formulären för uppgifterna.

Några av de omkring 75 uppgifter som förarna ska lämna är uppgifter om arbetsdagens längd, delade tjänster, hur de upplever stress, om hur pauser är förlagda under arbetsdagen, sittkomfort, bussens trivselfaktor, om arbetsledningen är snäll och så vidare.

Jacques Brel. Foto: Wikimedia Commons.

Jacques Brel. Foto: Wikimedia Commons.

Senast den 15 oktober ska alla uppgifter vara inne hos Transportstyrelsen. Annars riskerar företaget sanktioner.

– Efter den här första provomgången kommer vi att ha årliga mätningar för samtliga bussförare och bussföretag i Europa, förklarade Brêl på presskonferensen.

– Mätningarna ska vara ett förbättringsinstrument och sanktioner kommer att utfärdas för bussföretag som inte för varje mätning får en förbättrad koefficient, likaså för bussföretag som inte når en minsta godkänd koefficientsnivå, framhöll Brêl på presskonferensen i Bryssel.

– Vi har med stort intresse följt den svenska Transportstyrelsens arbete med sanktioner för kör-och vilotider och kommer det att stå som modell för BCDWCC-arbetet. Vi hoppas också att andra länder följer efter Transportstyrelsen när det gäller kontroller och sanktioner för överträdelse av kör- och vilotidsreglerna. Nu får det vara slut med slappheten, dundrade Jacques Brêl.

Share Dela

3 kommentarer »

  1. Fel datum för en sådan artikel.

  2. Tycker man detta är jobbigt kan man försöka med en nylonstrumpa

  3. Bra aprilskämt! Byråkratiseringen som pågår överallt i samhället måste vändas i ett motsatt arbete; Att avbyråkratisera. Ett 1:a steg är nog att skämta och driva med byråkratin, ofta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)