Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussturismen: EU:s inre marknad ur funktion

EU:s inre marknad fungerar inte när det gäller persontransporter med buss, konstaterar Sveriges Bussföretag.

EU:s inre marknad fungerar inte när det gäller persontransporter med buss, konstaterar Sveriges Bussföretag.

En mängd nationella regler, avgifter och skatter har i praktiken satt EU:s inre marknad ur funktion när det gäller persontransporter med buss. Det som officiellt är en grundbult inom EU är i praktiken en svårgenomtränglig djungel som bussresearrangörer och turistbussföretag måste ta sig igenom för att kunna genomföra sina resor. Det framgår av Sveriges Bussföretags nya, omfattande rapport om bussturismen.

Rapporten kommer ut varje år, men det är första gången som den innehåller en ordentlig genomgång av de regler som påverkar turistbussföretagens körningar utanför Sverige.

Fram träder bilden av en mängd regler och omfattande byråkrati som skiljer sig från land till land och som ger bussföretag och bussresearrangörer massor av arbete och betydande extrakostnader. Det slår i slutänden mot alla dem som väljer att resa med buss, det vill säga kollektivt och med liten miljöpåverkan.

Ett sönderfall av EU:s inre marknad och en ökad protektionism i allt fler av EU:s medlemsstater präglar situationen, konstaterar rapporten. Det har gått så långt att Sveriges Bussföretag konstaterar att EU:s inre marknad helt enkelt inte fungerar för persontransporter med buss.

Mikael Persson är ansvarig för frågor om bussturism på Sveriges Bussföretag. Han har sammanställt den nya rapporten om bussturismen. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Persson är ansvarig för frågor om bussturism på Sveriges Bussföretag. Han har sammanställt den nya rapporten om bussturismen. Foto: Ulo Maasing.

Massor av regler
Rapporten, som är sammanställd av Mikael Persson på Sveriges Bussföretag, går i detalj igenom vilka krav som ställs på den som arrangerar eller kör en turistresa med buss ut i Europa. Det är en mängd regler som täcker in föraren, bussen och själva färden:

”Alla olika leverantörsavtal måste förberedas vilket innebär avtal med eventuella researrangörer, hotell, rederier, försäkringsbolag och andra leverantörer under resan.

Det måste även finnas tydliga avtal med resenärerna som bygger på paketreselagstiftningen där resenärsvillkoren måste uppfyllas även resegarantier ska vara korrekt ställda till Kammarkollegiet.

Det måste finnas giltiga Gemensamhetstillstånd, olika typer av kontrolldokument planer och rutiner för krishantering om något händer, kontaktlistor, kontroll på tullregler, vägskatteregler i olika länder, miljözonsregler i olika länder och städer, tunnel- och broavgifter, momsregistrering och kontroll på alla länders olika momsvillkor, kontroll och landsspecifikation på alla länder som infört minimilöneregler, en tydlig färdplan mm.

En annan förutsättning som måste beaktas är att man kan betala för sig i de länder man passerar, till exempel för vägavgifter, parkeringar och andra lokala avgifter.”

Till det kommer bland annat de restriktiva kör- och vilotidsreglerna som kräver en detaljplanering från bussföretagets sida. Trots hindren växer bussturismen.

Berlins Brandenburger Tor. Tyskland är den populäraste utlandsdestinationen för bussresenärer från Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Berlins Brandenburger Tor. Tyskland är den populäraste utlandsdestinationen för bussresenärer från Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Ännu en ökning
Turistbussrapporten i april 2017 är den sjätte i ordningen. Den kartlägger det som definieras som turistiska resor med buss. Det är resor som görs ”utanför resenärens vanliga omgivning”, både dags- och övernattningsresor över fem mil.

Turist- och beställningstrafik med buss ökar för tredje året i rad. 2016 gjorde svenskarna 7,9 miljoner resor med buss i turistiska syften. Det är sex procent av allt resande i Sverige, konstaterar Sveriges Bussföretag i rapporten.

– Bussen kan köra turisten varthelst det finns en väg. Den svenska turistnäringen behöver fungerande persontransporter och bussen ger många människor möjlighet att uppleva Sveriges och Europas skiftande turistmål. Det är glädjande att fler nu väljer turistbussen, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Lönsamheten inom turist- och beställningstrafiken ökar för fjärde året i rad och är nu 6,1 % vilket är den högsta vinstmarginalen som uppmätts sedan mätningarna inleddes år 2008. Även om lönsamheten varierar har den år efter år varit högre för bussföretag som arbetar med turist- och beställningstrafik än för företag som arbetar med linjetrafik. Vinstmarginalen för turistbussföretagen framgår av det här diagrammet som är hämtat ur rapporten:

TorgetVinstmarginalSamtidigt som linjebussföretagen har blivit allt färre genom en utpräglad koncentration  till färre och större företag har turistbussföretagen visserligen blivit färre. Men till skillnad från den bild som ibland förmedlas har det inte handlat om någon utslagning eller dramatisk nergång de senaste åren. Och i ett något längre perspektiv har antalet företag ökat påtagligt, visar det här diagrammet från rapporten:

Torget-Antal-foretagNågra andra axplock ur rapporten:

Personbilens andel av resandet fortsätter att sjunka i betydelse beträffande val av trafikslag.

Bussens andel av resandet växer under perioden 2014-2016.

Tyskland är den populäraste destinationen för bussresor utomlands med 133 000 resor, följt av Danmark med 89 000 resor och Norge med 72 000 resor.

Stockholms stad är den populäraste destinationen vid resor inom Sverige med en miljon resor. Näst största destination är Stockholms län med 757 000 resor och Skåne län med 735 000 resor.

Att besöka släkt och vänner är det vanligaste syftet med svenskarnas bussresor med en andel av 19 procent. Sedan följer shopping/inköpsresor med åtta procent och kulturevenemang med sex procent.
Den vanligaste boendeformen är hotell (3 931 000 gästnätter) samt släkt och vänner (3 277 000 gästnätter).

Trend
Rapporten innehåller också en trendanalys för åren 2013-2016.

– En växande turist- och beställningstrafik gynnar det svenska samhället och besöksnäringen i stort genom en ökad tillväxt på destinationer, hotell, restauranger och olika evenemang runt om i Sverige och Europa, säger Mikael Persson, ansvarig för turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Bra artikel Ulo / Mikael

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)