Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrt med rättigheter för resenärer

För Västtrafik har kostnaderna för taxiresor vid förseningar/inställningar ökat med 40 procent, men antalet ärenden med bara en procent. Foto: Ulo Maasing.

För Västtrafik har kostnaderna för taxiresor vid förseningar/inställningar ökat med 40 procent, men antalet ärenden med bara en procent. Foto: Ulo Maasing.

De nya regler om resenärers rättigheter som började gälla den 1 april i fjol har blivit dyra för kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag. Det konstaterar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Exempelvis har Västtrafiks utlägg för taxiresor vid inställd eller kraftigt försenad kollektivtrafik ökat med 40 procent. Men antalet ärenden  som gäller sådana förseningar har bara ökat med en procent.

De regler som började gälla förra våren avser buss- och tågresor för linjer som är kortare än 15 mil.  Reglerna innebär att trafikföretagen inte längre är skyldiga att ordna ersättningstrafik. Istället ska man ersätta resenärernas taxiresor. Dessutom gäller de tidigare EU-reglerna för längre linjer.

– Under det första året har Västtrafiks kostnader för taxiutlägg ökat med 40% fast antalet ärenden bara ökat med 1%. För Skånetrafiken har kostnaderna ökat från 5,7 miljoner till 13 miljoner på ett år. Detta kommer att leda till en översyn av möjligheterna att ändra reglerna, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.

– Från våra norrländska medlemmar där man tvingas ställa trafiken på grund av is och snö rapporteras problemet med en avsaknad av force majeure. Resenärer kräver taxiersättning för dagar då trafiken står helt stilla och det är en säkerhetsrisk att ge sig ut på vägen även med personbilar.

I Kronoberg har, som vi tidigare rapporterat, problem i tågtrafiken gjort att kostnaderna för förseningsersättningar har skjutit dramatiskt i höjden. Och Blekingetrafiken räknar med att 75% av ersättningsbeloppet det senaste året är orsakad av att banan stängts av spårspring eller att trafiken stängts ner på grund av bristande underhåll i Trafikverkets anläggning.

– Fortfarande är det länstrafiken som får öppna plånboken för att ersätta resenärerna vid dessa förseningar. Under lagstiftningsarbetet poängterades vikten av en regressrätt men någon sådan kom aldrig med i lagen. Nu är det dags för regeringen att leverera, säger Mattias Andersson.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)