Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enklare för bussförare kommunicera vid knutpunkter

Mats Johansson, bolagschef för Hogia Communications. Foto: Hogia.

Mats Johansson, bolagschef för Hogia Communications. Foto: Hogia.

Det västsvenska IT-företaget Hogia lanserar en ny tjänst som gör bussarnas radiosystem smartare. Systemet ska göra det enklare för bussförarna att kommunicera med andra bussar vid knutpunkter. Det bygger på en kombination av Hogias trafikledningssystem och det nationella radiokommunikationsnätverket Rakel.

När en buss närmar sig en bytespunkt behöver inte föraren själv identifiera vilka de övriga anslutande bussarna är. Radiosystemet bildar automatiskt en kommunikationsgrupp med de bussar som befinner sig vid eller i närheten av bytespunkten och som lätt kan nås via anropsknappen.

– Vår tjänst kommer att underlätta för bussförarna att kommunicera med sina kollegor och dessutom ge en bättre service till resenärerna vid förseningar. Det minskar stress och distraktion vid körning, vilket bidrar till högre trafiksäkerhet, säger Mats Johansson, bolagschef för Hogia Communications.

Tjänsten bygger på en integration mellan Hogias trafikledningssystem och Rakel, det nationella radiokommunikationsnätverket som används inom kollektivtrafiken och av andra samhällsviktiga instanser. Inom Rakel finns en rad funktioner för att skapa olika typer av kommunikationsgrupper. I Hogias trafikledningssystem finns all trafikinformation i realtid.

En kombination av de två systemen gör det möjligt att bilda kommunikationsgrupper som är helt oberoende av de enskilda bussarnas anropsnummer utan istället baseras på till exempel linjeturer, avgångstider eller geografiskt område.

– Eftersom tjänsten är byggd på en integration med Rakel fungerar den också utmärkt i länsöverskridande trafik, säger Mats Johansson.

Hogia blev under hösten 2016 utsedd till tjänsteleverantör inom Rakel av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Ska bli inressant att se detta i verklig trafik med många bussar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)