Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Global lansering från Volvo

Lågentréchassiet Volvo B8RLE lanseras nu globalt,liksom Volvos chassi Volvo B8R. Bild: Volvo Bussar.

Lågentréchassiet Volvo B8RLE lanseras nu globalt, liksom Volvos chassi Volvo B8R. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar lanserar nu sina senaste chassier med 8-liters Volvomotor globalt. Chassierna Volvo B8R och Volvo B8RLE ersätter storsäljaren Volvo B7R och B7RLE som tillverkats i över 40 000 exemplar och sålts i 65 länder. Högre motoreffekt med bibehållen låg bränsleförbrukning, utökade oljebytesintervall och en hög säkerhetsnivå är några av de egenskaper som kännetecknar de nya chassimodellerna som har marknadsförts i Europa sedan 2013.

Under det här året lanseras chassierna globalt. Redan nu byggs bussar på Volvo B8R i Indien. I sommar står flera asiatiska marknader på tur såsom Malaysia och Thailand, liksom Australien, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika.

Fakta om Volvo B8R och B8RLE

•    Volvo B8R: Längd, 10,1–13,1 m. Bredd, 2,4 m. Hjulbas 4,5–7,4 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
•    Volvo B8RLE: Längd, 10,2–12,5 m. Bredd, 2,5 m. Hjulbas 4,5–6,8 m. Totalvikt (GVW) upp till 19 ton.
•    Drivlina: Volvo D8, rak sexylindrig dieselmotor med 330 hk/1200 Nm för Euro 5 alternativt Euro 3. Flera växellådsalternativ.
•    Bromsar och stabiliseringssystem: Volvo EBS, ABS, Brake Blending, Hill Start Aid, Brake Assist, Volvo Electronic Stability Program (ESP), integrerad hydraulisk retarder.
•    Förarplats: Volvos ergonomiskt utformade förarplats, lättöverskådliga instrument och individuellt anpassningsbar rattinställning.

– Med introduktionen av Volvo B8R/RLE förstärker vi vårt globala erbjudande med ett modernt och flexibelt produktprogram , säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Volvo B8R och lågentrévarianten Volvo B8RLE är liksom föregångaren konstruerade för användning i såväl stadsbussar och intercitybussar som turistbussar och skolbussar.

Bussarna är också utrustade med Volvo Bus Electronic System, som gör dem förberedda för framtida uppgraderingar av mjukvara.

Motorn är Volvo D8, Volvos egen 8-liters common raildiesel på 330 hk och ett vridmoment på upp till 1200 Nm.

Trots en effektökning på 40 hk är den nya motorn enligt Volvo minst lika bränsleeffektiv som föregångaren. Intervallerna för oljebyte har utökats från 30 000 km till 40 000 km i stadstrafik och från 50 000 till 80 000 km för bussar i fjärrtrafik.

I standardutrustningen ingår bland annat Volvos elektroniskt styrda skivbromsar och ESP (Electronic Stability Program). Volvo B8R kan också specificeras med I-Coaching, ett system som hjälper föraren att köra säkrare och bränsleeffektivare, genom kontinuerlig feedback.

Chassierna kommer att tillverkas i Volvo Bussars fabriker i Borås, Sverige och Curitiba, Brasilien, för lokal slutmontering och karossering.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)