Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MIljardsatsning på bränslecellsbussar

En bränslecellsbuss i trafik på linje RV1 i London. Foto: Ulo Maasing.

En bränslecellsbuss i trafik på linje RV1 i London. Foto: Ulo Maasing.

Transport for London, TfL, som är huvudman för kollektivtrafiken i Londonområdet, gick i veckan ut i en stor upphandling av bränslecellsbussar. TfL gör upphandlingen i samarbete med flera andra brittiska städer. Enligt EU:s Official Journal handlar det om ett ramavtal som överstiger 120 miljoner pund, alltså närmare 1,4 miljarder svenska kronor under fyra år.

TfL bjuder nu in potentiella leverantörer av bränslecellsbussar att lämna anbud på såväl enplansbussar som dubbeldäckare till ett antal städer i Storbritannien och eventuellt även utanför landet.

De städer i Storbritannien som står bakom upphandlingen är Birmingham, Aberdeen och Dundee. Man räknar med ungefär 125 bränslecellsbussar.

Fördelen med bränslecellsbussar är att de kan erbjuda en emissionsfri kollektivtrafik i städer utan att de innebär begränsningar för operatören eftersom de klarar en dags trafik utan stopp och har korta tankningstider. TfL anser att de därmed kan vara ett värdefullt redskap för att minska lokala föroreningar när kostnaden för fordonen väl har pressats ner i och med att volymerna ökar.

Dessutom kan de ge en knuff framåt för användningen av vätgas  för andra fordon: personbilar, skåpbilar, lastbilar och till och med tåg.

Upphandlingen är en del av det europeiska projektet JIVE som finansieras av EU och som startade i januari i år. Projektet syftar till att sätta 144 bränslecellsbussar i trafik i nio europeiska städer eller regioner. Förutom de brittiska städerna är det Region Köln, Wuppertal och Rhein-Mann i Tyskland, Sydtyrolen i Italien, Riga i Lettland samt Slagelse i Danmark.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)