Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad förlust för Hybricon

Hybricon: Förlusterna ökade men företagsledningen är optimistisk. Foto: Ulo Maasing.

Hybricon: Förlusterna ökade men företagsledningen är optimistisk. Foto: Ulo Maasing.

Den svenska elbusstillverkaren Hybricon, med bas i Umeå, ökade förra året sin förlust. Rörelseresultatet försämrades från en förlust på 16 miljoner år 2015 till 43 miljoner i fjol. Det framgår av Hybricons årsredovisning som publicerades på fredagsmorgonen.

Den ökade förlusten förklaras av företagsledningen med en ökad produktionstakt, alltså att man i fjol tillverkade och levererade fler bussar än året innan. Att ökad produktion ger ökade förkuster beror enligt Hybricon på att de levererade bussarna har en karaktär av förserieprodukter och därför  säljs med underskott.

Annat som har bidragit till det svagare resultatet är försenade leveranser, ökade marknadsaktiviteter och engångskostnader på 14 miljoner. Det handlar bland annat om kostnader för typgodkännande av nya ledbussar, anpassning av modulsystem och konstruktionsändringar, utformning av laddstationer, ändrade batterimoduler med mera.

Hybricons omsättning uppgick till 59 miljoner io fjol, en ökning från 13,5 miljoner år 2015. Rörelseresultatet försämrades från 16,5 till 43,2 miljoner. Rensat från engångskostnader blev rörelseresultatet – 28,8 miljoner, jämfört med -16,2 miljoner år 2015.

Företagsledningen är i årsredovisningen påtagligt positiv om framtiden.

Man konstaterar visserligen att bolaget verkar på en marknad under förändring med stor konkurrens, men anser samtidigt att många av de större aktörerna på marknaden ännu inte kan erbjuda något miljövänligt alternativ. Därför, anser man, att det finns möjligheter för mindre bolag att ta både ta marknadsandelar och bli marknadsledande inom vissa segment. Ledningen anser att Hybricon har ett tidsförsprång på marknaden i förhållande till de större, internationella busstillverkarna. Det gäller bara att opinion och marknadskrafter börjar svänga till förmån för eldrivna och mer energieffektiva lösningar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)