Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Resenärer och förare ska känna sig stolta över bussen”

Ingrid Nilsson är industridesigner med inriktning mot bussar. Foto: Paula Isaksson.

Ingrid Nilsson är industridesigner med inriktning mot bussar. Foto: Paula Isaksson.

Ingrid Nilsson som är industridesigner på Scania ser ett hav av möjligheter när det gäller att förbättra miljön i både stads- och turistbussar. Resenärerna ska längta efter att få kliva ombord och förarna ska känna stolthet över fordonet som de framför.

Av Paula Isaksson

Innan Ingrid Nilsson började som industridesigner på Scania i Södertälje 2008 jobbade hon dels på Volvo Lastvagnar, dels på Mitsubishi Truck & Bus i Japan. Men nu vill hon enbart fokusera på bussar.

– Det finns så otroligt mycket att förbättra på bussar både exteriört och interiört. Jag ser fantastiska möjligheter, säger hon.

På Busstorget, som ägde rum 6-7 maj på Hooks herrgård, medverkade hon i en paneldebatt om bussdesign för framtidens turist- och beställningstrafikbussar. Själv jobbar hon med alla typer av bussar, och har bland annat varit med om att utveckla förarmiljön. Förutom självklara saker som ergonomi, sikt och säkerhet har målet varit att ta fram en miljö där bussförarna känner sig bekväma, stolta och professionella.

– De ska känna att designen är optimerad för dem. Ofta kan det vara svårt att säga vad det är som gör att en miljö upplevs positivt men vi jobbar med helhetsintrycket, att helheten är harmonisk och utgår från människan. Sedan är detaljerna också viktiga, att alla funktioner känns robusta och stabila.

Dessutom arbetar hon med halvautonoma säkerhetssystem med varningssignaler för att undvika olyckor.

– Vi jobbar med passiv och aktiv säkerhet. System som aktivt hjälper bussförare att undvika olyckor blir alltmer omfattande precis som i personbilsbranschen.

Men nu har det också blivit dags att fokusera på passagerarna, tycker Ingrid Nilsson. Utan att avslöja för mycket berättar hon att Scania bland annat tittar på något som kallas för inkluderande design, att rita produkter som alla kan använda.

– Optimalt är att inte behöva ha speciallösningar för funktionshindrade utan att alla ska kunna använda samma produkter på likadana villkor. Till exempel borde en rullstolsburen passagerare kunna komma på bussen utan att behöva tillkalla föraren.

En annan sak som hon tittar på är att anpassa passagerarutrymmet till den trafik som bussen används i, som att ha en flexibel interiör i stadsbussar för att få ett snabbare flöde av på- och avstigande. Det ska också kännas fräscht och modernt att åka buss, menar Ingrid Nilsson.

– Man ska längta till bussturen, det ska vara en så attraktiv miljö att man längtar efter att få kliva ombord. Bussen ska vara något attraktivt som man känner sig stolt över att få åka med.
Till sin stora glädje börjar hon också se ett ökat intresse hos kollektivtrafikens huvudmän för en mer attraktiv bussdesign.

– Ja, äntligen känns det som att det håller på att lossna! Jag har jobbat med det här i nio år men fortfarande finns det otroligt mycket kvar att göra, avslutar hon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)