Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL slopar gasen i ny bussdepå

Gsbuss i Stockholms innerstad. När SL bygger ny bussdepå vill man slopa fordonsgas som drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

Gsbuss i Stockholms innerstad. När SL bygger ny bussdepå vill man slopa fordonsgas som drivmedel. Foto: Ulo Maasing.

När SL (Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting) bygger ny bussdepå i Tomteboda alldeles nordväst om Stockholms innerstad, åker gasen ut. Depån ska ersätta den nuvarande bussdepån i Hornsberg på Kungsholmen. Från början ska där finnas 150 bussar, men fullt utbyggd ska depån rymma cirka 220 bussar.

Ursprungligen, 2012, planerades depån för cirka 240 bussar, men i ett nytt förslag från trafikförvaltningen har man bantat depån.

Under åren som gått har kostnaderna skjutit i höjden och investeringen beräknas nu bli 1,2 miljarder kronor. Ändå har trafikförvaltningen gått igenom projektet och skurit kostnader.  Trots det ligger investeringarna på drygt 100 miljoner mer än i det ursprungliga förslaget.

Den kanske mest uppseendeväckande punkten i förvaltningens nya förslag är att gasen försvinner som drivmedel i depån som ska vara hemvist för en stor del av innerstadsbussarna i Stockholm. ”Fordonsgas utgår som bränsle”, skriver trafikförvaltningen helt kort i sitt förslag.

På sikt ska också bussarna från depån i Frihamnen flyttas till den nya Tomtebodadepån.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Depån som den ersätter, Hornsberg, har aldrig huserat en enda gasbuss…

  2. Vore det inte bättre att ha ”alla kranar öppna” tills man vet vad DSB (Dom Som Bestämmer) kommer att satsa på? Gas, vätgas, el, el-hybrid, diesel, tallolja … allt är ju en djungel än så länge.

  3. Att gasen åker ut är ett skadeglatt konstaterande från Bussmagasinet som är välkända gasmotståndare. Vad jag vet har gasen aldrig åkt in på Hornsberg?

    Eftersom SL tydligt deklarerat att man inte tänker satsa på elbussar de närmaste åren så innebär det fortsatt drift med biodiesel och etanol, och ur ett hållbarhetsperspektiv kan man fundera på hur bra detta är för Stockholms innerstadsmiljö.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)