Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyska FlixBus expanderar i Sverige

Tyska expressbussjätten FlixBus går till offensiv i Sverige. Foto: FlixBus.

Tyska expressbussjätten FlixBus går till offensiv i Sverige. Foto: FlixBus.

Den tyska exprssbussjätten FlixBus satsar nu på en kraftig expansion i Sverige. Från den 7 april kommer FlixBus´ gröna expressbussar att köra en omfattande trafik till Tyskland men man kommer även att erbjuda resor mellan södra Sverige och Oslo. Förutom Stockholm och Malmö kommer FlixBus även att erbjuda resor från Lund och Helsingborg.

– De nya gränsöverskridande linjerna är bara en början. Vi kommer att öppna ännu fler stopp i Sverige i år, och ansluta landet till hela Europa, säger FlixBus´ kommunikationschef Bettina Engert.

Från den 7 april, alltså lagom till påsk, kommer nya, dagliga förbindelser med FlixBus att ge Stockholm, Skåne, Östergötland och Småland direkta förbindelser till städer som Berlin, Hamburg, Köpenhamn och Oslo.

Enligt FlixBus kommer tidtabellen från den 7 april att erbjuda de här internationella förbindelserna på den svenska marknaden:

Stockholm <> Berlin (från 339 kr) 2 x daglig/över natt
Malmö <> Köpenhamn (från 49 kr) 6 x daglig
Malmö <> Berlin (från 279 kr) 5 x daglig/över natt
Stockholm <> Hamburg (från 389 kr )2 x daglig/över natt
Lund <> Hannover (från 329) 2 x daglig/över natt
Helsingborg <> Oslo (från 199 kr) 1 x daglig/över natt

FlixBus karakteristiskt gröna bussar är utrustade med bland annat WiFi,eluttag och luftkonditionering. I biljettpriserna ingår tre väskor. Biljetterna säljs via www.FlixBus.se eller via FlixBus app. Sedan i mars är företagets europeiska linjenät integrerat i Google Maps.

FlixBus grundades i samband med att den tyska expressbussmarknaden avregleraes 2013. Sedan dess har företaget blivit helt dominerande i Tyskland, samtidigt som man är Europas största expressbussaktör med över 30 miljoner resenärer i fjol.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Men herregud.
    Det finns ingen ekonomisk kalkyl som håller 389:- Stockholm-Hamburg.
    389x 50 passagerare =19450:- i de bästa av världar.
    19450:- delat på 986 km.= 19:73 km.
    Den billigaste kalkylen är multibemanning, redan där har det spruckit.
    NÅGON MÅSTE VÅGA SÄTTA STOPP FÖR DÅRSKAPEN.
    Gud vad trött jag blir.
    Jag är så glad att jag bara har 8 år kvar till pension.
    Tack för mig.
    Micke

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)