Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB laddar Östersundsbussar

ABB ska leverera snabbladdarna till de Scania Citywide elbussar som sätts i trafik i Östersund i vinter.

ABB ska leverera snabbladdarna till de Scania Citywide elbussar som sätts i trafik i Östersund i vinter.

Det blir ABB som ska leverera två snabbladdare till Östersunds första elbnusslinje. Laddarna bygger på OppCharge, ett öppet gränssnitt för automatisk laddning av elbussar från samtliga tillverkare. Bussen ansluts till laddningsstationen med en strömavtagare, dvs en pantograf.

De två snabbladdarna (ABB HVC300P) kommer att ladda sex helt elektriska Scaniabussar och testning är inplanerad till sista kvartalet 2017. Försöken kommer att ske i samarbete med kommuner och myndigheter, bland annat Östersunds och Krokoms kommuner, Region Jämtland Härjedalens kollektivtrafikmyndighet, den offentligägda elleverantören Jämtkraft och Trafikverket .

Bussarna kommer att drivas av Nettbuss.

De två laddningsstationerna byggs i båda ändar av den 14 kilometer långa busslinjen och kommer att serva sex bussar. Med tio minuters laddning kommer bussarna att kunna köras var 15:e minut, vilket tillsammans blir hundra turer varje dag.

ABB:s snabbladdare är anslutna till molnet, vilket ger möjlighet till fjärrdiagnostik och fjärradministration. Dessutom kan laddarna ta emot uppgraderingar av programvaran över Internet, vilket ger förutsättningar för maximal tillgänglighet.

Östersunds kommun inledde separata anbudsförfaranden för bussarna och deras laddningsinfrastruktur. Detta var möjligt tack vare gränssnittet OppCharge, som är kompatibelt med en mängd olika bussmodeller från olika tillverkare, bland annat elhybridbussar.

– Introduktionen av elbussar här ser riktigt spännande ut. Bussarna kommer att bidra till målet att ha helt fossilfria transporter 2030, säger projektledaren Anne Sörensson från Östersunds kommun.

– En viktig del av vår strategi är att stödja gränssnitt med öppna branschstandarder, som OppCharge, så att ABB:s laddare kan användas av alla olika busstillverkare både nu och i framtiden och därmed garantera äkta driftskompatibilitet. Vi tycker att detta är viktigt för städer och aktörer som är intresserade av att gå över till eldrift i sina bussparker, säger Frank Muehlon, global chef för ABB:s verksamhet för laddinfrastruktur för elfordon.

ABB:s bussladdare bygger på ett modulärt system som kan tillgodose laddningseffekter på 150, 300, 450 och 600 kW. De är konstruerade enligt OppCharge och den internationella standarden för snabbladdning av elfordon, IEC 61851-23. Detta garanterar att tillämpliga säkerhetssystem finns på plats, att den elektriska konstruktionen uppfyller alla regelverk och att systemarkitekturen och systemfunktionen stöds av framtidens fordon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)