Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT-effekten slog till i Metz

2013 startade BRT-systemet Mettis i franska Metz. Det har blivit ett lyft för staden. Foto: Agora/Wikimedia Commons.

2013 startade BRT-systemet Mettis i franska Metz. Det har blivit ett lyft för staden. Foto: Agora/Wikimedia Commons.

När den franska staden Metz fick BRT (Bus Rapid Transit) lyfte kollektivresandet. Vid starten 2013 hade de två BRT-linjern cirka 25 000 resenärer om dagen. Nu är de 40 000 och i hela linjenätet har nu ”Stormetz” med sins 300 000 invånare 80 000 bussresor om  dagen, skriver operatören Keolis i sitt nyhetsblad.

BRT-satsningen har alltså gjort att resandet med kollektivtrafiken i Metz på några år har ökat med 45 procent.

– Numera går det fortare att åka buss än bil, vilket fått allt fler att lämna bilen hemma, säger Franck Duval, ansvarig för trafiken i Metz hos Keolis.

BRT-systemet i Metz har döpts till Mettis. Innan det infördes övervägde staden en satsning ppå spårväg, men ganska snart visade det sig att en BRT-lösning skulle bli betydligt mer kostnadseffektiv och inte innebära samma inverkan på den gamla stadskärnan.

De båda BRT-linjerna har tillsammans en sträckning på omkring två mil, varav 86 procent går på egna vägar eller i reserverade körfält. Trafiken körs med dubbelledade bussar med hög turtäthet.

I månadsskiftet arrangerar Sveriges Bussföretag och Keolis en studieresa  till Metz. Bussmagasinet deltar och kommer med en utförlig rapport.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)