Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dialog om bussens villkor i Göteborg

Drygt 20 personer deltog på workshopen i Göteborg.

Drygt 20 personer deltog på workshopen i Göteborg.

Så här dags i början av maj har bussturistsäsongen dragit igång för fullt. Men det blir bara allt svårare för turist- och beställningstrafiken att ta sig fram i Göteborg. För att belysa framkomlighetsproblemen arrangerades under torsdagen en workshop av Västra Sveriges Bussbranschförening, VSBF, och Sveriges Bussföretag.

Text och foto: Paula Isaksson

För varje år växer antalet besökare i Göteborg varav majoriteten ankommer med buss. Samtidigt blir det allt tuffare för turist- och beställningstrafiken att komma fram i staden och hitta platser där de kan släppa av och på sina resenärer i närheten av olika turistattraktioner.

De flesta busskörfälten i Göteborg är bara till den för den allmänna kollektivtrafiken.

De flesta busskörfälten i Göteborg är bara till den för den allmänna kollektivtrafiken.

Förutom att bussarna inte har tillåtelse att köra i kollektivtrafikens separata körfält pågår det flera stora stadsutvecklingsprojekt som ytterligare försvårar för turistbussarna.

I fjol arrangerade branschen en workshop kring liknande problem i Stockholm. Men i torsdags var det alltså Göteborgs tur. Bakom workshopen stod Västra Sveriges Bussbranschförening, VSBF, i samarbete med Yvonne Blombäck, Sveriges Bussföretag.
Eftermiddagen inleddes med en busstur genom centrum för att ge konkreta exempel på hur svårt det kan vara med framkomligheten.

– Vi vill på ett enkelt sätt visa hur trafikmiljön ser ut för turist- och beställningsbussar. Eftersom det kommer vara stökigt i Göteborg i många år framöver krävs det att både branschen och beslutsfattare medverkar till att vi hittar lösningar som fungerar, sa Matts Hildebrand, ordförande i VSBF.

Matts Hildebrand, Västra Sveriges Bussföretag.

Matts Hildebrand, Västra Sveriges Bussföretag.

Workshopen samlade representanter från såväl trafiknämnden, regionala kollektivtrafikmyndigheten, trafikkontoret och Västtrafik som turistnäringen och bussbolag.

Frågor som diskuterades var bland annat lika behandling av all busstrafik, tillträde till busskörfält och framkomlighet vid byggnation. Andra ämnen var avstängningar och bussparkeringar.

Alla deltagare påtalade vikten av att kunna diskutera de olika frågeställningarna tillsammans.

– Vi behöver ett forum för diskussioner om olika lösningar på både lång och kort sikt, sa Mikael Olsson, enhetschef på Västtrafik.

Mikael Olsson, enhetschef Västtrafik.

Mikael Olsson, enhetschef Västtrafik.

En tidigare aktuell branschfråga i Göteborg var förhållandet mellan den allmänna och kommersiella kollektivtrafiken på Nils Ericson Terminalen i Göteborg. Idag råder helt konkurrensneutrala villkor för alla som vill angöra terminalen vilket är unikt för Sverige. Men i samband med bygget av Västlänken kommer framkomligheten för alla bussar att påverkas. Dessutom är den temporära terminalen vid Åkareplatsen för trång vilket har medfört skador på bussar.

– Det är viktigt att man tillsammans funderar över hur det går att skapa platser där man kan hämta och lämna människor på ett trafiksäkert sätt och undvika skador på bussarna, påpekade Matts Hildebrand.

Flera förslag på lösningar presenterades, till exempel att turist- och beställningstrafiken ska kunna använda busskörfälten under vissa dagar eller delar av dygnet. Ett annat förslag var att bussbolagen ska få komma med tidigt i stadsplaneringen så att de får chans att påverka utformningen av gator och torg.

Mikael Olsson betonade vikten av att trafikkontoret och Västtrafik gemensamt samarbetar med turist- och beställningstrafiken framöver.

– Vi kommer att ha tuffa år i Göteborg, i varje fall fram till 2026, det är många parter som ska samsas och vi måste göra det på bästa sätt.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)