Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jönköping: Ny bussdepå för 330 miljoner

Stadsbussarna i Jönköping får en ny depå från 2021. Foto: Ulo Maasing.

Stadsbussarna i Jönköping får en ny depå från 2021. Foto: Ulo Maasing.

Jönköping får om några år en ny bussdepå för stadsbussarna. Den nya depån ska ligga i Ljungrums industriområde i södra Jönköping och är kostnadsberäknad till cirka 330 miljoner kronor. Depån ska vara klar våren 2021.

Regionstyrelsens arbetsutskott har nu sagt ja till satsningen och till ett köp av en fastighet på 53 000 kvaadrtmeter där depån ska byggas.

– Att vi får till en långsiktigt bra depålösning i Jönköping är en viktig del i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik, säger Rune Backlund, (C), regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.

– Markköpet ger Region Jönköpings län möjlighet att bygga en bussdepå i egen regi med plats för ökat antal bussar för att utveckla stadstrafiken, och med möjlighet till flera fossilfria drivmedel, som till exempel el och biogas.

Den bussdepå som finns idag hyrs av operatören Keolis av en privat fastighetsägare, men den är för liten och saknar möjlighet till expansion.

Den nya bussdepån ligger i anslutning till stadsbussarnas stomlinje 1 och kommer att ha en uppställningsyta för 150 bussar, med rampanslutning för 130 bussar. Byggnaden ska innehålla verkstäder, tvätt- och städhallar, tekniska utrymmen, personallokaler och administrativa lokaler. Här ingår även en satsning på 3 000 kvadratmeter solceller. Hela projektet är kostnadsberäknat till drygt 330 miljoner kronor.

– Ska vi köra mer trafik behöver vi en större depå, och det är inte möjligt med det nuvarande läget. Att vi nu bygger en bussdepå i egen regi gör också att vi får större möjlighet att styra verksamheten och att depån blir neutral i trafikupphandlingarna, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör för Jönköpings Länstrafik.

Det slutliga beslutet ska klubbas av först regionstyrelsen och därefter av regionfullmäktige i Region Jönköpings län.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)