Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klassisk kollektivtrafikprofil till salu

Transport for Londons anrika varumärke, här i Legoutförande. Foto: Transport for London.

Transport for Londons anrika varumärke, här i Legoutförande. Foto: Transport for London.

SL kommer aldrig att nå dit. Inte Västtrafik heller, Eller Skånetrafiken, Eller Östgötatrafiken. Eller… Men Londons kollektivtrafiklogga är med säkerhet världens mest kända. Och när man ser de runda ringen med tvärbalken associerar alla som har varit i den brittiska huvudstaden till kollektivtrafiken där. Nu kan företag världen över köpa rätten att använda den klassiska logotypen.

Och inte bara den, utan också andra designelement . Exempelvis designen hos den världsberömda tunnelbanekartan över London. Ja, allt som profilerar Transport for Londons varumärke går nu att köpa rättigheterna till.

Att Transport for London nu licensierar ut hela sitt designprogram – logotyper, typsnitt, kartdesign och annat – beror på att man vill ha in pengar för att utveckla sin egen verksamhet utan att det ska tvinga fram taxehöjningar eller ökat stöd via skattsedeln.

Satsningen ligger helt i linje med Transport for Londons innovativa tankar att få in nya medel i verksamheten. Tidigare har man bjudit ut sitt framgångsrika betalsystem till hugade myndigheter och kollektivtrafikföretag, dock utan att någon svensk kollektivtrafikmyndighet nappat.

Nu har Transport for London skrivit avtal med brittiska TSBA Group om licensieringen. TSBA är ett företag som är specialiserat på licensiering av varumärken och planerar att  officiellt marknadsföra licensmöjligheterna för Ttransport for Londons varumärke och profil på en specialmässa i Las Vegas den 23 – 25 maj.

Men det blir inte grönt ljus för vem som helst som vill använda TfL:s varumärke. TfL och TSBA ska gemensamt utarbeta en licensstrategi inför lanseringen. Strategin ska se till att varumärkets integritet bevaras, samtidigt som det sprids globalt.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)