Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafikbolag, bussföretag och tågbolag mörkar om resenärers rättigheter

Värmlandstrafik är ett av många länstrafikbolag som bryter mot lagen när det gäller resenärers rättigheter. Foto: Värmlandstrafik.

Värmlandstrafik är ett av många länstrafikbolag som bryter mot lagen när det gäller resenärers rättigheter. Foto: Värmlandstrafik.

Om bussen eller tåget är försenat kan resenären ha rätt att kräva ersättning. Men de flesta bolag har fel eller otillräcklig information om rättigheterna på sina webbplatser. Det visar en granskning som Konsumentverket har gjort. Helt dominerande bland dem som mörkar resenärernas rättigheter är länstrafikbolag/trafikhuvudmän/kollektivtrafikmyndigheter.

För ett drygt år sedan trädde en ny lag i kraft som handlar om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Konsumentverket har granskat 25 företag som har buss- och tåglinjer som är kortare än 15 mil, vilket är lagens avgränsning. Samtliga granskade företag har brister i sin information. Många av uppgifterna och kraven från företagens sida står i strid med vad lagen säger.

– Det är allvarligt. Många resenärer riskerar att gå miste om den ersättning som de har rätt till. Antingen genom att de inte får rätt information eller genom att informationen saknas helt, säger Angelica Lillback, jurist på Konsumentverket.

Företagen är skyldiga att tydligt berätta om resenärernas rättigheter. Det gäller både ersättning och prisavdrag vid förseningar, och rätten att lämna tillbaka ett periodkort och få pengar tillbaka. De flesta företag hänvisar till att informationen finns i resevillkoren, vilket ofta inte är tillräckligt. Sex av de granskade företagen hade inga uppgifter alls om resenärernas rättigheter.

Ibland är företagens information bitvis fel. Många bolag har kopplat på en force majeure-klausul till förseningsersättningen, eller på annat vis begränsat ersättningen, trots att lagen inte stödjer det. Många bolag använder också ord som ”resegaranti” och framställer rättigheterna som en förmån, och inte något som resenärerna har rätt till enligt lagen.

En stor del av företagen har infört krav att resenären måste fylla i sina anspråk i ett formulär på webben och ange biljettnummer eller nummer på periodkortet. Biljetten måste också ha registrerats i automat för att resenären ska ha rätt till prisavdrag.

– Men så står det inte i lagen. Det kan räcka att du bestämt dig för att resa med tåget eller bussen, och när den sedan blivit försenad har syftet med din resa gått förlorat. Även då ska du kunna begära ersättning, säger Angelica Lillback.

Den som vill ska kunna få kontant ersättning. Bolag som bara erbjuder ersättning i form av värdebevis gör fel.

Det ska också finnas tydlig information om tillgänglighet, inte bara för resenärer med någon form av funktionsnedsättning, utan även för den som till exempel reser med barnvagn eller skrymmande bagage. Det kan till exempel handla om stationens öppettider, hur stor rullstol som får plats på bussen, om det finns hissar och om någon del av tåget eller bussen är anpassad för den som lider av allergi.

– Resenärerna ska inte behöva be företaget om den här sortens upplysningar, utan informationen ska finnas lättåtkomlig och vara anpassad så alla kan ta del av den, påpekar Angelica Lillback.

Konsumentverket har kontaktat företagen om granskningsresultaten.

Till Svenska Dagbladet säger Anna Grönlund, vice vd vid Sveriges Bussföretag, att en anledning till bristande informataion från bussbolagens sida kan vara att rätten till skärpt ersättning även för kortare resor är relativt ny eftersom den bara har gällt ett drygt år.

– Det har tagit tid för branschen att tillsammans med Konsumentverket formulera rekommendationer. Jag tycker att våra företag är duktiga med detta. Men ser vi någon brist i informationen så kommer vi att åtgärda det, säger hon till SvD.

Här är Konsumentverkets lista på de granskade företag som brister i sin information om ersättning vid förseningar på sträckor som är kortare än 15 mil. Listan domineras av länstrafikbolag/kollektivtrafikmyndigheter, trots att branschortganisationen Svensk Kollektivtrafik flera gånger har tagit upp frågan och varnat för de kostnader som det nya regelverket kan medföra:

A-train AB
SJ AB
Tågkompaniet i Sverige AB/(Norrtåg)
Kronoberg länstrafik
X-trafik
Nettbuss Travel AB
Värmlandstrafik AB
Jönköping Länstrafik
Blekingetrafiken
AB Östgötatrafiken
Sörmlandstrafiken
Länstrfiken Norrbotten
Kalmar länstrafik
Karlstadsbuss
Länstrafiken Västernorrland
Swebus Express
Västtrafik
Länstrafiken i Jämtlands län
Dalatrafik
Hallandstrafiken
Västerbottens länstrafik
Region Gotland
AB Storstockholms lokaltrafik SL
Skånetrafiken
Länstrafiken Örebro
Region Gotland

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)