Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljardsatsning på batterier från Daimler

Daimlerkoncernen inledde i verckan bygget av ytterligare en stor batterifabrik i Kamenz i Tyskland. Koncernen räknar med ett kraftfullt genombrott för elfordon de närmaste åren. Foto: Daimler.

Daimlerkoncernen inledde i verckan bygget av ytterligare en stor batterifabrik i Kamenz i Tyskland. Koncernen räknar med ett kraftfullt genombrott för elfordon de närmaste åren. Foto: Daimler.

Daimlerkoncernen, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, gör nu ytterligare en miljardsatsning på produktion av batterier. I närvaro av Tysklands förbundskansler Angela Merkel inleddes i veckan bygget av ytterligare en jättelik batterifabrik i koncernen. Det är Daimlers helägda dotterbolag Accumotive som bygger sin andra stora batterifabrik i Kamenz, cirka 50 kilometer norr om Stuttgart.

Investeringen uppgår till cirka 500 miljoner euro, motsvarande närmare 4,9 miljarder kronor. Fabriken blir en av de största i världen. Totalt investerar Accumotive på kort tid en miljard euro, knappt 10 miljarder kronor, i batteriproduktion i olika länder.

Anläggningen i Kamenz ska producera litiumjonbatterier.

– Fordonsindustrin går nu igenom en grundläggande förändring och vi ser oss som en drivande kraft bakom denna förändring, säger Daimlers koncernchef Dieter Zetsche.

– Batterifabriken i Kamenz är en viktig del i genomförandet av vår elektriska offensiv.

Den nya fabriken ska vara i produktion under nästa år och ligger i omedelbar närhet av Accumotives befintliga fabrik. Med den nya fabriken fyrdubblas produktions- och logistikytan till totlt omkring 80 000 kvadratmeter om några år. Fabriken kommer enligt Daimler att vara helt koldioxidneutral.

Daimlerkoncernen avser att de närmaste åren gå till storoffensiv när det gäller elfordon och fabriken i Kamenz ska leverera batterier såväl till personbilar som elbussar och eldrivna fordon för varudistribution liksom till världens första helt elektriska tunga lastbil. Mercedes-Benz kommer att börja serietillverka helt elektriska stadsbussar nästa år och redan idag har man prototyper i trafik i flera städer.

Mercedes-Benz planerar att fram till 2022 lansera åtminstone tio olika eldrivna personbilsmodeller i alla marknadssegment, från lilla Smart till fyrhjulsdrivna SUV:ar.

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att stora batterifabriker planeras eller är under byggnad även i Polen, Ungern, Kina och Sverige. Asiatiska storföretag är också i färd med att etablera sig med batteritillverkning i Europa.

Bloomberg räknar med att den globala produktionskapaciteten när det gäller batterier kommer att fördubblas till år 2021. Samtidigt kommer priset på batterier att minska med 43 procent, vilket kommer att göra elfordon kostnadsmässigt konkurrenskraftiga med konventionellt drivna fordon .

Totalt räknar Daimler med att 15 – 25 procent av de fordon som koncernen producerar år 2025 ska vara elektriska.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)