Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nyanlända ska få hjälp att bli bussmekaniker

Sveriges Bussföretag och Kommunal vill locka fler nyanlända att bli bussmekaniker. Foto: Wikimedia Commons/Specious.

Sveriges Bussföretag och Kommunal vill locka fler nyanlända att bli bussmekaniker. Foto: Wikimedia Commons/Specious.

Bristen på bussmekaniker är stor och ett allvarligt problem för branschen. Nu har Sveriges Bussföretag tillsammans med fackförbundet Kommunal fått så kallade främjandemedel från Arbetsförmedlingen. Syftet är att få fler nysvenskar att bli bussmekaniker och på det sättet lätta på bristen. Samtidigt minskas arbetslösheten.

Enligt reglerna ska främjandemedel syfta till att påskynda nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Det kan exempelvis handla om att översätta valideringsmodeller till andra språk eller att utveckla och genomföra snabbspår.

Bussföretagen kommer till en början att tillsammans med Kommunal ta fram  nationella branschkrav, självskattningstest samt information till företag och arbetssökande om bussmekanikeryrket. Detta ska sedan resultera i en valideringsmodell.

Redan idag finns det en arbetsmarknadsutbildning till mekaniker på 43-46 veckor. Bussbranschen vill nu hitta lämpliga personer med rätt förutsättningar men om kanske har andra bakgrundskunskaper än mekaniker.

– Dessa människor kan via en valideringsmodell få en snabbare väg in i yrket utan att man tullar på kvaliteten, säger Maria Sjölin Karlsson branschutvecklare på Transportföretagen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)