Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad förlust men positiva tongångar hos Hybricon

Hybricons företagsledning är påfallande positiv, trots att resultatet försvagades under första kvartalet. Foto: Ulo Maasing.

Hybricons företagsledning är påfallande positiv, trots att resultatet försvagades under första kvartalet. Foto: Ulo Maasing.

Elbusstillverkaren Hybricon, med bas i Umeå, ökade sin förlust  samtidigt som intäkterna minskade under första kvartalet i år jämfört med samma tid förra året. Samtidigt är företagsledningen starkt positiv när det gäller synen på Hybricons framtid.

För perioden januari – mars uppgick Hybricons rörelseintäkter till 3,4 miljoner kronor, jämfört med 14 miljoner sdamma tid förra året. Rörelseresultatet blev ett minus på 9,3 miljoner, jämfört med -3,3 miljoner underförsta kvartalet 2016.

En nyemission har nyligen gett Hybricon ett kapitaltillskott på 25,5 miljoner och företagsledningen är påfallande positiv i sin bedömning av framtiden för Hybricon.

– Vi har förmånen att ha en god och konstruktiv dialog med våra långsiktiga och stabila huvudägare som stöttar oss, skriver vd:n Johan Suup i en kommentar till kvartalsrapporten.

– Vi tror på en fortsatt ökning för elbussmarknaden under 2017, en utveckling som fortsätter 2018. Hybricon står rustat för att nå en ännu starkare ställning när marknaden expanderar. Min positiva syn grundas bland annat dels på att en rad potentiella kunder står inför investeringar i elfordon under 2017 som vi för förhandlingar med. Dels på att vi har tryggare finansiering genom den framgångsrika nyemissionen.

Under det första kvartalet påbörjade Hybricon också uppgradera navmotorerna i samtliga bussar som man levererat till Umeå. Motorerna har tidigare visat sig ha problem, bland annat därför att de inte  varit anpassade till det norrländska vinterklimatet.

– Genom uppdateringen räknar vi med att nå klart över de kundkrav som gäller för tillgänglighet och driftsäkerhet. Våra bussar är bland de absolut bästa som finns på marknaden. De är ultrasnabbladdade, har nollutsläpp och är nästan ljudlösa. De har dessutom hög verkningsgrad med åtföljande låg energiförbrukning, och är anpassade för maximal energiåtervinning och vinterförhållanden genom bland annat fyrhjulsdrift. Vi fortsätter att arbeta hårt för att förvalta omvärldens förtroende och vässa våra produkter ytterligare, skriver Johan Suup i kvartalsrapporten.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)