Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordstor order för laddning av elbussar

Heliox har fått en rekordorder på laddinfrastruktur till elbussar. Bild: Heliox.

Heliox har fått en rekordorder på laddinfrastruktur till elbussar. Bild: Heliox.

Det holländska företaget Heliox har fått en order på världens hittills största nätverk för snabbladdning och depåladdning av elektriska bussar. Beställare är ett av Transdevs holländska dotterbolag, Connexxion. Stationerna ska användas för att ladda 100 elbussar från VDL i södra Amsterdam/Amstelveen samt vid Amsterdams flygplats Schiphol. Ordern är en uppföljning på Europas hittills största order på laddinfrastruktur som kom från likaledes Transdevägda Hermes i Eindhoven.

Den senaste ordern gäller laddinfrastruktur till de 100 VDL Citea SLFA elbussar som Connexxion har beställt och som vi tidigare rapporterat om och som gäller komplett, nyckelfärdig 13 MW  laddinfrastruktur. Det handlar om 25 st snabbladdningsstationer på 450kW och 86 FAST DC 30 kW CCS  för depåladdning.

– När elbussarna sätts i trafik nästa år ska var och en av dem köra mer än 1000 mil om året. 2021 kommer nästan tre fjärdedelar av trfiken i det aktuella området att köras med elbussar, säger Eric Bavelaar,vd för Eric Connexxion AML.

Connexxion har valt en lösning med Schunks takmonterade gränssnitt med en pantograf som höjs upp till laddstationen ovanför bussen. Gränssnittet är öppet för såväl andra busstillverkare som tillverkare av laddstationer.

Skissen nedan visar hur laddinfrastrukturen fungerar.

HelioxSkiss

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)