Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania får rekordorder på gasbussar

Scania har i samarbete med brittiska ADL fått världens hittills största beställning på biogasdrivna dubbeldäckare. Foto: Nottingham City Transport.

Scania har i samarbete med brittiska ADL fått världens hittills största beställning på biogasdrivna dubbeldäckare. Foto: Nottingham City Transport.

Scania och den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL, levererar totalt 53 biogasdrivna dubbeldäckare till den brittiska staden Nottingham. Beställare är Nottingham City Transport. Ordern är den största hittills i världen på gasdrivna dubbeldäckare.

30 av bussarna levereras i år, 23 nästa år.

Gastankarna är monterde längst bak på övre plan. Genom att trycket i gastankarna har ökats från 200 tilkl 250 bar får bussarn en räckvidd på 400 kilometer. Luftkonditionering, fri wi-fi och usb-uttag  i ryggstödet på de tyg- och  och de ny gasbussarna är inget undantag.konstläderklädda stolarna ingår i utrustningen.

De 11,2 meter långa bussarna av modell Scania/ADL E400 City har 72 sittplatser och 11 ståplatser.

Nottinghm City Transport, NCT, planerar att sätta in de första 30 bussarna på fem av sina linjer. NCT arbetar mycket med en designmässig profilering av sina linjer.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Och i Stockholm säger man NEJ till gasbussar. Varför det?

    • Sannolikt på grund av att man tänker sig en ökad elektrifiering av bussarna istället.

      Forskning har också visat att det effektivaste sättet att driva bussar med biogas är indirekt genom att biogasen används för att producera el via generatorer som går på ett jämnt varvtal med optimalt vridmoment och bussarna sedan drivs med elmotorer som har fullt vrid i hela registret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)