Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sveriges Bussresearrangörer jagar investerare

POSvensson

Jagar investerare. Per Ola Svensson, vd för Sveriges Bussresearrangörers nya resebyrå. Foto: Ulo Maasing.

Föreningen Sveriges Bussresearrangörer som startade 2011 söker investerare till sin  nybildade resebyrå. Man öppnar för investeringar från såväl professionella investerare som från allmänheten. Teckningstiden för aktier pågår året ut. Resebyrån blir helt webbaserad där föreningens medlemsföretag ligger online och är direkt bokningsbara. 20 miljoner vill man ha in i investeringar.

Via den webbaserade reseportalen  vill man hjälpa medlemsföretagen att marknadsföra och sälja sina resor utanför det egna geografiska närområdet, likaså öka resandet med turistbuss genom att få ut bussresans fördelar framför charterresor med flyg.

Bakgrunden är enligt föreningen att branschen dras med lönsamhetsproblem. Dessa bottnar enligt Sveriges Bussresearrangörer i att bussen står parkerad i garaget 50% av tiden samt att över 30% av erbjudna resor inte genomförs vilket skapar lågt förtroende. Företagen är också för små för att ha resurser att marknadsföra resorna.

Den viktigaste orsaken till svag lönsamhet uppges vara en alltför liten genomsnittlig gruppstorlek. Det problemet ska avhjälpas genom den webbaserade reseportalen. Men för att klara det behöver företaget pengar i bolaget, 20 miljoner kronor.

Så här beskriver man sin investeringsmodell:

”För varje 200 000 kronor man är villig att bidra med erhåller man motsvarande 1% ägande av Sveriges Bussresearrangörers Resebyrå AB. Pengarna tillförs genom ett villkorat aktieägartillskott. Planen är att återbetalning av de villkorade aktieägarkapitalet kan påbörjas tidigast under 2019 (när det exakt kan ske är avhängigt bolagets resultat och finansiella ställning). Efter att kapitalet   är återbetalt behåller investeraren sin ägarandel i bolaget. Den som investerar minst en miljon får också en styrelsepost.”

Bussresearrangörerna uppger dessutom att man tecknat avtal med en icke namngiven aktör som garanterar företaget motsvarande tio miljoner kronor i mediautrymme per år för en starkt reducerad kostnad.

Man kalkylerar med ”ett ganska kraftfullt negativt resultat 2017 och kommer försöka uppnå strax över nollresultat 2018 för att 2019 generera sin första vinst.”

Pengarna ska mana tjäna genom provisioner på reseförsäljning och genom att debitera medlemsföretagen för utnyttjande av bolagets betalningstjänster. Dessutom räknar man med att sälja kringtjänster som försäkringar och annonser på webben.

Vd och ende anställde från början är Per Ola Svensson.

Share Dela

Taggat som:

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Ingen dum ide. Men företagen som satsar på turistbuss måste nog ha skolbuss körning upptill för att öka nyttjandegraden både på fordon och personal. När upphandlingar görs känns det som man gör paketen större och större. Man kunde läsa här om röke buss som köpte upp ett annat bolag för att just bli större. Bolag som bara kör skola kanske har en nyttjandegrad på 75%. Man hoppas denna satsning bär frukt och hjälper till att fylla på bussarna vid resor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)