Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen avvisar kritik från Nobina

En av de självkörande bussar som testades i KIsta förra året. Foto: Ulo Maasing.

En av de självkörande bussar som testades i KIsta förra året. Foto: Ulo Maasing.

Transportstyrelsen tillbakavisar den kritik som bussoperatören Nobina och Stockholms läns trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) riktar mot myndigheten. Nobina riktade nyligen kritik mot Transportstyrelsen och hävdade att myndigheten hade dragit en ansökan om prov med förarlösa bussar i långbänk. Kritiken återgavs av flera medier, bland annat bussmagasinet.se. Men den saknar grund, hävdar Transportstyrelsen.

I ett genmäle från Transportstyrelsen framhåller myndigheten bland annat att ansökan från Nobina kom in i januari i år, inte för ett år sedan.

Vi återger hjär nedan Transportstyrelsens genmäle oavkortat:

”I förra veckan publicerade Bussmagasinet en artikel om självkörande bussar och Nobinas planer på att köra självkörande buss i Kista. I artikeln påstås att Transportstyrelsen arbetat med ansökan i ett års tid. Dessa uppgifter är inte korrekta.

Nobina inkom med en första ansökan 2016-09-30. (Nobinas tidigare försök skedde inom inhägnat område och krävde inget tillstånd från oss.) Den första ansökan gällde undantag från säkerhetsbälten vid förarplatsen och backspeglar. Tillsammans med Nobina kom vi överens om att det inte var rätt sätt att hantera frågan. Nobina återkom då med en relevant ansökan för hela fordonet 2017-01-20 (registrerades 2017-01-23).

Det framkommer att Transportstyrelsen bromsar utvecklingen. Det är inte en rättvis bild.

För att vi ska kunna godkänna fordonet för testkörning måste vi veta att det är trafiksäkert.

Det är vissa krav som måste uppfyllas, och det är den sökande som ska kunna visa att kraven är uppfyllda. Transportstyrelsens uppgift är att granska det underlag som den sökande presenterar och svara på om man uppfyller kraven eller inte.

– Transportstyrelsen roll är således att säkerställa att fordonet kan framföras utan fara för trafiksäkerheten. Det innebär att vissa vitala funktioner, till exempel  broms, måste visas vara tillräckligt säkra innan Transportstyrelsen ger ett godkännande. Tyvärr saknar vi underlag som gör att vi hittills inte kunnat godkänna Nobinas ansökan, säger Pasi Paavola, chef för sektion fordonsgodkännande på Transportstyrelsen.

– Självkörande bussar och självkörande fordon generellt är något som Transportstyrelsen jobbar hårt med för att möjliggöra. Vår ambition är att skapa regler som både gör teknikutveckling möjlig och samtidigt säkerställer att individer inte utsätts för ökade risker, säger Pasi Paavola.”

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)