Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen segar om förarlösa bussar

Transportstyrelsen drar frågan om förarlösa bussar i långbänk. På den stora kollektivtrafikmässan i Montreal väcker bussarna, som denna Navya, stort intresse. Foto: Ulo Maasing.

Transportstyrelsen drar frågan om förarlösa bussar i långbänk. På den stora kollektivtrafikmässan i Montreal väcker bussarna, som denna Navya, stort intresse. Foto: Ulo Maasing.

För över ett år sedan trafikerade två små, förarlösa bussar stadsdelen Kista i nordvästra Stockholm som en del av ett demonstrationsprojekt. På den stora,internationella kollektivtrafikkonferensen i Montreal just nu väcker också förarlösa bussar stor uppmärksamhet när de visas upp av operatörerna Keolis och Transdev. Men i Sverige har utvecklingen gått i stå. Orsaken: Transportstyrelsen.

När de två bussarna testades i Kista började också ett arbete från intressenterna Nobina, Kista Science Center, SL och KTH att få tillstånd för att köra förarlösa bussar i riktig trafik mellan de stora arbetsplatserna och tunnelbanan.

Bussarna ska inte gå i vanlig linjetrafik, även om de körs med passagerare. Istället ska trafiken vara en del av ett utvecklingsarbete och bussarna ska alltid vara bemannade av personal.

Men allt har fastnat i Transportstyrelsens papperskvarnar. Efter ett år finns ännu inget tillstånd till trafiken.

– Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet. Självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Det vore tråkigt om vi inte kunde ligga i framkant i Sverige, säger Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology till Dgens Nyheter.

Och Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) är irriterad på Transportstyrelsen.

– Allt är ju klart, pengar finns, tekniken finns, viljan finns. Vi är startklara. Jag menar att regeringen måste ta Transportstyrelsen i örat, säger han till DN.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. FÖRARLÖSA BUSSAR måste ju vara en het dröm för ett trafiklandstingsråd utan körkort. Hoppas att Transportstyrelsen vaknar när vår regering agerar, som vanligt. Då blir det drag i korridorerna. Kanske.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)