Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Aktiv nödbroms räddar fotgängare från att bli påkörda av buss

Daimler Buses nya säkerhetssystem ABA 4 som ska hindra att fotgängare blir påkörda av buss kommer från våren nästa år bland annat att finnas på nya Mercedes-Benz Tourismo. Bild: Daimler Buses.

Daimler Buses nya säkerhetssystem ABA 4 som ska hindra att fotgängare blir påkörda av buss kommer från våren nästa år bland annat att finnas på nya Mercedes-Benz Tourismo. Bild: Daimler Buses.

Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, lanserar en ny generation av aktiv nödbroms, ABA 4, för sina turistbussar. Förkortningen står för Active Brake Assist. Systemet är enligt Daimler Buses det första i världen som identifierar fotgängare som riskerar att bli påkörda och varnar bussföraren och dessutom vid behov nödbromsar bussen för att undvika en olycka. Det kommer att finnas tillgängligt för Setra och Mercedes-Benz turistbussar från våren 2018.

Gustav Tuschen, utvecklingschef vid Daimler Buses, karakteriserar ABA 4 som ”en milstolpe när det gäller utvecklingen av hjälpsystem för turistbussar”.

ABA 4 varnar föraren med både ljus- och ljudsignal om det finns risk för kollision med en fotgängare. Samtidigt aktiveras automatiskt en mjuk inbromsning. Det ger föraren en möjlighet att förebygga en påkörning. Föraren kan varna fotgängaren med signalhornet, göra en kraftig inbromsning eller svänga för att undvika en olycka.

Rent tekniskt bygger ABA 4 på en ny generation radarteknik som också finns i de senaste personbilarna och lastbilarna från Mercedes-Benz. Radarn är en kombination av kortdistansradar och radar som läser av hinder på lite längre avstånd.

Långdistansradarn läser av fyrhjuliga fordon och fasta hinder på upp till 250 meters avstånd rakt framför bussen samt tvåhjuliga fordon som cyklar upp till 160 meter framför bussen. Fotgängare registreras på ett avstånd på upp till 80 meter.

Kortdistansradarn har en maximal räckvidd på 70 meter och kan också känna av fotgängare och fordon som är vid sidan av bussens körväg.

Systemet är en utveckling av ABA 3 som introducerades 2014.

ABA 4 kommer att från våren 2018 finnas tillgängligt på nya Mercedes-Benz Tourismo som vi nyligen presenterat. Även Setra turistbussar, inklusive ComfortClass 500 och TopClass 500 kommer att ha systemet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)