Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridrivna sightseeingbussar med öppen topp

Spanska Unvi lanserar i år batteridrivna dubbeldäckade sightseeingbussar med öppen topp. Bild: Unvi.

Spanska Unvi lanserar i år batteridrivna dubbeldäckade sightseeingbussar med öppen topp. Bild: Unvi.

Den spanska busstillverkaren Unvi, som är en av världens största tillverkare av dubbeldäckade sightseeingbussar med öppen topp, ska i samarbete med två europeiska komponenttillverkare börja leverera batteridrivna sightseeingbussar. De första bussarna ska lanseras i år och kommer att visas på den stora bussmässan Bus World i Kortrijk i höst. Unvis sightseeingbussar finns även i Sverige.

Bakgrunden är att allt fler städer ställer krav på minskade utsläpp och minskat buller. Det gäller bland annat storstäder som Paris, London och Berlin.

– Vi har redan fått våra första order på batteridrivna sightseeingbussar med öppen topp, uppger Unvi:s vd Eloy Perez Martinez.

Han uppger att Unvi som partners i utvecklingen av de nya bussarna har valt polska BMZ när det gäller batterier, SAV Studio för systemintegration samt tyska Ziehl-Abegg för drivlinan. Ziehl-Abeggs navmotorer används av flera tillverkare av elbussar, bland andra VDL och svenska Hybricon.

Unvi framhåller att det är särskilt värdefullt att elektrifiera sightseeingbussar av flera skäl. Dels är livslängden för sightseeingbussar upp till tre gånger så lång som för bussar i kollektivtrafik, dels innebär sightseeingtrafiken många stopp och starter. Det sliter på motor och kraftöverföring, kräver mycket drivmedel och bullrar.

Unvi:s elektriska dubbeldäckare med öppen topp är tvåaxlig och 12 meter lång. I grundutförande har bussen två dörrar och 74 sittplatser samt en räckvidd på 120 kilometer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)