Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen pressar Transportstyrelsen: Släpp fram 21-metersbussarna!

Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik fortsätter att bearbeta Transportstyrelsen för att 21-metersbussar som denna Mercedes-Benz CapaCity L ska bli tillåtna,. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik fortsätter att bearbeta Transportstyrelsen för att 21-metersbussar som denna Mercedes-Benz CapaCity L ska bli tillåtna,. Foto: Ulo Maasing.

De båda branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik fortsätter att bearbeta Transportstyrelsen för att det ska bli tillåtet med enkelledade 21-metersbussar. Nu har man skickat in en förfrågan om regelundantag för 21-meters enkelledade bussar för Göteborgs och Stockholms kommuner. Med dagens regelverk är så långa bussar inte tillåtna, men på flera håll i EU har myndigheterna beviljat undantag.

– För de hårdast belastade busslinjerna i Göteborg och Stockholms kommuner skulle ett regelundantag för 21-meters enkelledade bussar innebära ett mycket välkommet kapacitetstillskott under rusningstid, skriver de båda branschorganisationerna till Transportstyrelsen.

– Dessutom åstadkoms den ökade kapaciteten på ett kostnadseffektivt sätt, utan att samtidigt orsaka ökad trängsel eller kräva ombyggnader i stadsmiljön.

Sveriges Bussföretag påminner Transportstyrelsen om att man tog upp frågan i ett brev till myndigheten den 23 februari och därefter hade en telefonkonferens med Transportstyrelsen den 14 mars. Man trycker på att man vill att Transportstyrelsen tar frågan på stort allvar och agerar skyndsamt.

Organisationerns betonar att 21-meters enkelledade bussar har klara fördelar jämfört med såväl vanliga, 18,75 meter långa ledbussar och 24-meters dubbelledade bussar.

– Jämfört med en vanlig, 18,75-meters ledbuss är 21-metersbussens viktigaste fördel kapaciteten, cirka 110 passagerare mot cirka 90 för den vanliga ledbussen. 21-metersbussen bedöms vara cirka en miljon dyrare än en vanlig ledbuss.

– När man istället jämför en 21-meters enkelledad buss med en 24-meters dubbelledad buss är skillnaden i kapacitet mer marginell – 110 passagerare mot 120. Däremot är inköpspriset för den längre bussen mycket högre: 8 miljoner kronorjämfört med 4,5 och även underhållskostnaderna ökar markant för en dubbelledad buss.

– Andra faktorer som är till 21-metersbussens fördel är att den kan angöra befintliga hållplatser för 18,75 meters ledbussar, samt att den kan manövreras i normala bussdepåer eftersom 21-meters bussar är förhållandevis enkla att backa med, framhåller organisationerna i sitt brev till Transportstyrelsen.

Man räknar upp en rad fördelar med att tillåta 21-meters enkelledade bussar på några starkt trafikerade linjer i Stockholm och Göteborg. Det skulle ge kostnadseffektiva kapacitetsökningar och bidra till bättre miljö och minskad trängsel i stadskärorna. Det skulle också göra det möjligt att grundligt utvärdera fordonens ekonomiska och tekniska förutsättningar i kollektivtrafiken.

Om inte 21-metersbussar tillåts kommer trafiken och trängseln i stadskärnan att öka på grund av fler 18,75 meters bussar och ökad biltrafik, vilket kommer att medföra ökad miljöbelastning och fler trafikolyckor, varnar organisationerna.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)