Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler kinesiska elbussar i London

BYD ADL Enviro 200 batteribuss på 10,8 meter. Tidigare i år beställde Go-Ahead Group 14 busar till London, nu följer RATP Dev efter med 36. Foto: ADL

BYD ADL Enviro 200 batteribuss på 10,8 meter. Tidigare i år beställde Go-Ahead Group 14 busar till London, nu följer RATP Dev efter med 36. Foto: ADL

Medan det i många europeiska länder fortfarande görs små försök med elbussar fortsätter London sin storsatsning på elektrifierad busstrafik. Den kinesiska busstillverkaren BYD i partnerskap med brittiska Alexander Dennis, ADL, ska leverera totalt 36 10,8 meter långa batteribussar till två busslinjer i centrala London som trafikeras av RATP Dev, ett dotterbolag till den statliga lokaltrafiken i Paris.

Bussarna ska levereras nästa år. När leveranserna är klara kommer mer än 100 batteribussar från BYD ADL att vara i trafik i London.

De nya bussarna ska sättas i trafik på linjerna C1 från Victoria till White City och linje 70 från South Kensington till Chiswick.

BYD ADL Enviro 200 på 10,8 meter är en ny modell för trafik på trängre gator med snävare gathörn  än de 51 12-metersbussar från BYD ADL som idag finns i trafik i den brittiska huvudstaden. trots det mindre formatet har modellen plats för 76 passagerare.

Tillverkaren garanterar att bussarna, liksom övriga modeller från BYD ADL klarar en hel trafikdag utan behov av laddning. Laddningen av batterierna sker i depå nattetid.

Tidigare i år fick BYD ADL en order på 14 likadana batteribussar från Go-Ahead Group för trafik på linje 360 i London.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)