Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Försenade Stockholmsbussar kostar miljarder

Förseningar i busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället 1,5 miljarder om året, hävdaar Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Förseningar i busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället 1,5 miljarder om året, hävdaar Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Förseningarna i busstrafiken i Stockholms innerstad orsakar samhällskostnader på upp till 1,5 miljarder kronor om året. Det bedömer bussoperatören Keolis som kör innerstadsbussarna i Stockholm. Keolis har tagit fram en framkomlighetsrapport där man analyserar läget för busstrafiken i Stockholm och presenterar en rad förslag för att förbättra för resenärerna i huvudstaden.

De främsta orsakerna till att busstrafiken i Stockholms innerstad drabbas av förseningar beror enligt rapporten på en kraftigt ökad biltrafik, trafikljus som inte fungerar optimalt, gatuarbeten som blir försenade och felparkerade bilar som hindrar bussarna.

– I grunden handlar det om att våga prioritera bussresenärerna framför den enskilda bilisten. Ökad biltrafik i kombination med ett stort antal gatuarbeten som drar ut på tiden är de främsta orsakerna till att bussarna blir försenade. Men vi ser att det finns bra och konkreta lösningar, säger Alexis Kahlmann, affärsområdeschef på Keolis.

Keolis beräkningar visar att förseningarna i busstrafiken kostar samhället upp till 1,5 miljard kronor per år. Därför har Keolis tillsammans med sina förare tagit fram en framkomlighetsrapport och identifierat ett antal konkreta förbättringsförslag:

Prioritera bussar framför bilar i gatukorsningarna.

Utöka stombussnätet och separata busskörfält med en mil.

Inför kameraövervakning i bussarna för att bötfälla felparkerade bilar och bilar som kör i busskörfält.

Varje år sker det över 4000 arbeten i gatumiljön i Stockholm, många av dessa drar ut på tiden. Inför bonus- och vitessystem vid upphandlingar av arbeten i gatumiljön för att dessa ska bli klara i tid.

Fortsätt arbetet med att minska antalet bilparkeringar på gatan till förmån för cykelbanor och kollektivtrafik.

Förbjud eller enkelrikta biltrafiken på Odengatan mellan Odenplan och Valhallavägen när Citybanan öppnar för att svara mot det ökade antalet resenärer.

Fortsätt trafikkontorets arbete med att flytta nyttotrafik från rusningstid.

Överväg möjligheten till tidsdifferentierad kollektivtrafiktaxa för att jämna ut rusningstrafiken och se över om det är möjligt att omfördela skoldagens början.

– Våga prova, är vårt enkla budskap. De flesta av våra förslag kräver inga segdragna utredningar. I många fall räcker det med lite målarfärg och trafikskyltar för att testa och utvärdera förslagen, säger Alexis Kahlmann.

Framkomlighetsrapporten kommer att presenteras den 3 juli i Almedalen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Som bussförare i Stockholm så håller jag med vad keolis har kommit fram med rapporten,det gäller att prioritera våra resenärer och inte den enskilda bilisten,det är dax för våra folkvalda att våga besluta och agera för en busstrafik som plågas och tyranniserar många människor utan att vilja detta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)