Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer bussen som körs på kväve

Brittiska forskare har tagit fram världens första buss som körs på flytande kväve. Bild: Dearman.

Brittiska forskare har tagit fram världens första buss som körs på flytande kväve. Bild: Dearman.

”En revolutionerande hybridbuss som drivs med diesel och flytande kväve”. Så beskriver brittiska forskare CE Power, en buss som de har utvecklat och som nu har gått igenom en rad tester för att prova ut tekniken. Bussen är den första i världen som drivs med flytande kväve.

CE Power har konstruerats av två brittiska teknologiföretag, Horiba Mira och Dearman, i samarbete med universitetet i Coventry. Dearman har utvecklat den emissionsfria motor som drivs med flytande kväve. Bussen har även en dieselmotor. Hybridlösningen gör att utsläppen från busen kan minskas avsevärt, framför allt när bussen startar från hållplatser och trafikljus.

Det flytande kvävet lagras i en isolerad tank under lågt tryck. Vid en hastighet på upp till drygt 30 kilometer i timmen värms kvävet upp till nära kokpunkten varvid trycket ökar och kan driva den flercylindriga Dearmanmotorn. När bussen har nått drygt 30 kilometers hastighet tar dieselmotorn över eftersom bussen då behöver mindre kraft.

Kväve är inte brännbart och kan därför inte användas i en förbränningsmotor, men väl i en motor med cyindrar. Kväve expanderar 710 gånger när det övergår från flytande form till gas, och det är den expansionen som driver Dearmanmotorn.

Enligt utvecklarna av CE Power har tekniken klara fördelar framför hybridbussar som delvis drivs av el. Man hävdar att en buss som körs på flytande kväve tankas lätt på några minuter och drivs med lokalproducerad kväve. Inget b ehov av exempelvis kimporterad litium finns. Vidare framhåller man att systemet med flytande kväve håller hela bussens livstid, medan batteriern på en elhybridbuss måste bytas flera gånger under samma tid.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Det kanske är riktigt smart? Om el blir alltmer miljövänligt och billigt, och flytande kväve görs mha el ur luft, så kan kanske det här konceptet vara miljövänligt, praktiskt fungerande och billigare?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)