Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lika elskatt för buss- och spårtrafik men inte i Sverige

En elbuss i trafik i Berlin. Snart jämställs elektrisk busstrafik och spårtrafik skattemässigt i Tyskland. I Sverige spjärnar regeringen emot. Foto: Ulo Maasing.

En elbuss i trafik i Berlin. Snart jämställs elektrisk busstrafik och spårtrafik skattemässigt i Tyskland. I Sverige spjärnar regeringen emot. Foto: Ulo Maasing.

Medan den svenska regeringen spjärnar emot när det gäller elskatten för elektriska bussar och laddhybrider har den tyska förbundsdagen nu beslutat att jämställa spårtrafik och elbusstrafik skattemässigt. Hittills har den svenska regeringen bromsat en lättnad av elskatten för elbussar bland annat med hänvisning till ett EU-direktiv som EU själv anser är föråldrat.

Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik har upprepade gånger vänt sig till regeringen för att få fram en enhetlig beskattning av el för eldriven kollektivtrafik. De båda branschorganisationerna har bland annat räknat ut att med en årlig körsträcka på 5000 mil blir merkostnaden ca 20 000 kronor per år med en eldriven buss på grund av elskatten jämfört med spårbunden trafik.

I Tyskland är nu en elskatt på väg som är oberoende av om kollektivtrafiken körs på stålhjul eller gummihjul. Detta sedan förbundsdagen i veckan beslutat att kraftigt sänka elskatten för elbussar och laddhybridbussar so m används i lokal kollektivtrafik. Sänkningen uppgår till 9,08 euro (88,2 kronor) per megawattimme. Därmed blir skatten densamma som för spårtrafik och trådbussar.

Den tyska bussbranschens organisation BDO (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer) applåderar beslutet.

– Den här ändringen är ett bra och nödvändigt steg för att främja eldrift i kollektivtrafiken. Denmycket högre skatten på el- och hybridbussar jämfört med spårtrafik är orättvis och dålig, säger BDO:s vd, Christiane Leonard.

Ändringen av elskatten förutsätter godkännande av EU-kommissionen och börjar gälla tidigast den 1 januari 2018.

Branschorganisationerna har tidigare, hittills utan att få gehör, betonat för regeringen att den högre elskatten för elbussar utgör ett hinder för att snabbt uppnå en högre andel elektrifierade bussar i den regionala och lokala kollektivtrafiken. Det finns en mängd fördelar med att öka förekomsten av elektrifierade bussar i stadsmiljöer och genom energiskatten på elektricitet bromsas introduktionen av elbussar. Det är svårt att finna hållbara argument för varför eldriven kollektivtrafik som utförs av bussar ska belastas av högre beskattning än eldriven kollektivtrafik på räls, skrev Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik till regeringen i våras.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Ja, fortsätt att trycka på politikerna. Det är helt orimligt att elbuss ska ha mycket mer skatt än spårvagn. Elbussar och elhybridbussar har dessutom en mycket högre skatt än gasbussar och etanolbussar, tror jag.

    Det även orimligt att dieselbussar som körs på biodrivmedlen HVO och RME har mycket högre skatt än gasbussar som körs delvis på fossil naturgas och delvis på biogas (s.k. fordonsgas) och mycket högre skatt än etanolbussar. Alla busstyperna körs på biodrivmedel, så den lagstiftningen är föråldrad. Dessutom: Gasbussarna släpper ut upp till 40 gånger mer ultrafina partiklar, jämfört med en dieselbuss, enligt en sammanställning av forskning på avgaser, gjord av professor Christer Johansson på ITM, Sthlms Univ. Etanolbussar släpper ut mycket mer av luftföroreningar som t.ex. NO2, peroxider, aldehyder, m.m. än dieselbussar, enligt forskning utförd av Roger Westerholm på Sthlms Univ. Meningen med den här skattedifferensen är… ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)