Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes nya generation av bästsäljande turistbussen

Tummen upp för nya generationens Mercedes-Benz Tourismo gör Daimler Buses vd Hartmut Schick i mitten, tillsammans med    Foto: Ulo Maasing.

Gustav Tuschen, chef för produktutveckling vid Daimler Buses, Hartmut Schick, vd för Daimler Buses och Ulrich Bastert, marknads-, försäljnings- och kundserivcechef vid Daimler Buses är påtagligt stolta över nya Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto: Ulo Maasing.

När semestrarna är över drar produktionen igång av en ny generation av en av de verkliga storsäljarna när det gäller turistbussar. På en stor, internationell presskonferens i Bryssel på måndagen presenterade Mercedes-Benz nya Tourismo RHD. Redan från början kommer nya Tourismo att finnas i fyra versioner, både för höger- och vänstertrafik.

Tourismo har blivit en av de verkliga klassikerna i bussbranschen. Modellen har funnits i över 20 år och de första två generationerna har sålts i över 26 000 exemplar. Och nu är det alltså dags för en rejäl förnyelse, även om nya Tourismo till det yttre har tydliga, gemensamma drag med den generation som den ska avlösa.Den ser helt enkelt ut som en Mercedes-Benz.

”Gamla” Tourismo försvinner för övrigt inte helt. Modellen ska fortsatt erbjudas marknader där det inte finns något krav på Euro 6-motorer. Den lilla Tourismo K i ny generation låter också vänta på sig en tid – där hänvisas kunderna till den andra generationen som finns på marknaden sedan ett antal år.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses, lyfte på premiären fram bussens betydelse när det gäller persontransporter.

– Bara i Tyskland görs det varje år 5,5 miljarder resor med buss. I Europa har vi 61 000 bussföretag med 820 000 bussar. Bussbranschen skapar direkt och indirekt åtta miljoner arbetstillfällen, framhöll han.

– Vi är övertygade om att turistbussmarknaden kommer att fortsätta växa.

Nya Tourismo finns i fyra versioner. Här är den tvåaxliga grundmodellen på 12,3 meter. Foto: UIlo Maasing.

Nya Tourismo finns i fyra versioner. Här är den tvåaxliga grundmodellen på 12,3 meter. Foto: UIlo Maasing.

Även om nya Tourismo utseendemässigt har likheter med dagens generation handlar det om en helt ny buss.

– Vi har investerat 400 miljoner euro (3,9 miljarder kronor) i utvecklingen och att förbereda produktionen av denna helt nya generatiopn turistbussar, framhöll Hartmut Schick när han  stolt presenterade nya Tourismo i Bryssel i veckan.

Mångsidig
På lanseringen av nya Tourismo RHD betonade Mercedesrepresentanterna bussens mångsidighet – man ville till och med utnämna bussen till den mångsidigaste Tourismo som någonsin funnits. Därav de fyra grundversionerna som dessutom kan varieras en hel del.

Som tvåaxlig finns bussen i 12,1 och 13,2-meters versioner; som treaxlig i 13,2 och 13,95 meters längd. Med korta stolsavstånd kan man i den längsta versionen klämma in gott och väl 60 sittplatser. Knappast någon njutbar upplevelse på en resa Europa runt, men nya Tourismo siktar in sig på en rad olika marknadssegment, inte minst den i Europa mycket snabbt växande marknaden för expressbussar.

Mercedes presenterar följaktligen bussen som något av ett allt i allo. Beroende på version och utrustning ska den passa allt från transfers, långlinjetrafik, kortare beställningstrafik till längre, lyxiga turistresor.

Tourismo kan fås med två alternativa förarplatser. Det hjär är den lite lyxigare versionen. Foto: Ulo Maasing.

Tourismo kan fås med två alternativa förarplatser. Det hjär är den lite lyxigare versionen. Foto: Ulo Maasing.

Två alternativa förarplatser finns, utvecklade i samråd med ett antal förare. Det är dels en lite enklare, dels en mer påkostad. Den enklare har även plats för montering av biljettmaskin vilket avslöjar att Mercedes-Benz med nya Tourismo gärna går på offensiven i konkurrensen om bussar för regionaltrafik och expressbusstrafik.

Aktern har fåätt en nyu design som förbättrar aerodynamiken och bidrar till att ,luftmotståndet är extremt lågt. Foto: Ulo Maasing.

Aktern har fåätt en nyu design som förbättrar aerodynamiken och bidrar till att ,luftmotståndet är extremt lågt. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som Tourismo marknadsförs på sin mångsidighet ska man vara på det klara med att även den nya generationens Tourismo är en lite enklare buss än Daimlersystern Setras Comfort Class. Rejäl och säker, javisst. Men ingen innovationsmässig spjutspets, vilket i och för sig inte behöver vara någon stor nackdel.

Jämfört med dagens Tourismo finns dock en hel del nyheter. Och Mercedesfolket betonade också att nya Tourismo kommer att kosta mindre än dagens för dess ägare om man ser till totalkostnaden, det som ibland kallas TOC, Total Cost of Ownership. Någon prislapp vill man inte uppge, inte heller en uppsakttning av prisskillnaden mellan nya Tourismo och föregångaren.

– Men vi kan utlova ett mycket attraktivt pris, skrattade Hartmut Schick på måndagens presskonferens.

Till den bättre ekonomin bidrar att den nya generationens Tourismo är cirka 200 kilo lättare än dagens motsvarande modeller, trots samma drivlina. Likaså har den ett synnerligen lågt luftmotstånd. Den lägre vikten ger en ökad kapacitet för passagerare och bagage. Med en luftmotståndskoefficient på 0,33 har Tourismo enligt Mercedes det lägst luftmotståndet av alla turistbussar på marknaden. I motorvägsfart, 90 kilometer i timmen, sänks bussen automatiskt upp till 20 millimeter närmare vägbanan vilket bidrar till sänkt luftmotstånd.

Bränsleförbrukningen uppges vara 4 – 7 procent lägre än för dagens Tourismo.

Krossen har fått något mjukare och avrundade former jämfört med dagen Tourismo vilket innebär både en aerodynamisk och utseendemässig fördel. Såväl sidopaneler som fönster är helt nya. Även front och bakparti har fått en ny design som åtminstone vi tycker är mycket lyckad.

För att hålla eventuella stillestånd så korta som möjligt kan föraren vid ett fel koppla upp bussen automatiskt för en diagnos, 24 timmar om dygnet. Föraren behöver alltså inga språkkunskaper för att förklara vad som är fel om problemet skulle uppstå exempelvis vid en utlandsresa.

Bussen har fått ett nyy kollisionsskydd i frontemn. Det består av tre delar. Ett skydd för att hindra att en mötande personbil kläms in under bussen (rött på bilden), en deformationszon som ska ta upp mycket av kraften vid en frontalkrock (gul) samt en zon med förarplatsen som skjuts bnakåt för att föraren inte ska klämmas (grön). Foto: Ulo Maasing.

Bussen har fått ett nytt kollisionsskydd i fronten. Det består av tre delar. Ett skydd för att hindra att en mötande personbil kläms in under bussen (rött på bilden), en deformationszon som ska ta upp mycket av kraften vid en frontalkrock (gul) samt en zon med förarplatsen som skjuts bakåt för att föraren inte ska klämmas (grön). Foto: Ulo Maasing.

24-timmarsservicen kopplar vid behov upp bussen vidare mot en närbelägen verkstad som kan skicka ut servicepersonal istället för att bussen måste tas till verkstaden.

Två motoralternativ finns, dels Mercedes-Benz sexcylindriga OM 470 på 360, 394, 428 eller 456 hästkrafter, dels lilla Mercedes-Benz OM 936 på 354 hästkrafter, dock enbart för tvåaxliga Tourismo. Två alternativ finns i Europa när det gäller växellåda, dels en manuell låda, dels Powershift I Storbritannien erbjuds ZF:s Ecolife.

Säkerhet
Daimler Buses arbetar mycket med säkerhet, både aktiv och passiv. Det handlar alltså både om att förebygga olyckor och om att minska skadorna om en olycka ändå skulle inträffa. Naturligtvis präglas även den nya Tourismon av ett utpräglat säkerhetstänkande.

Bland annat har man utvecklat ett nytt kollisionsskydd i fronten. Det ska dels hindra exempelvis att en låg personbil vid en frontalkrock kläms in under bussen, dels också ta upp krafterna vid en kollision genom en deformationszon. Dessutom skyddas föraren genom att hela förarplatsen är placerad på en modul som vid en frontalkrock skjuts bakåt så att föraren inte ska klämmas.

Men en hel rad säkerhetssystem ska förebygga att en olycka överhuvud taget inträffar. Nya Tourismo RHD har som standard ett automatiskt nödbromssystem, AEBS (Advanced Emergency Braking System) som bygger på en radar med 200 meters räckvidd.

Inom det avståndet beräknar systemet hela tiden avståndet till framförvarande fordon och använder informationen för att räkna ut fordonens relativa hastighet. Radarn räknar också ut avståndet till stillastående föremål. Om det finns en risk för kollision och föraren inte reagerar bromsas bussen automatiskt, samtidigt som föraren via varningssignaler ges en möjlighet att reagera.

Som tillval finns ABA 3, Active Brake Assistant 3 som bland annat agerar tidigare vid hinder på vägen och till exempel automatiskt kan hålla avståndet till ett långsammare, framförvarande fordon.

Ett annat av flera nyttiga tillval är en stopp-startfunktion som också antyder att Mercedes vill gå vidare mot allt mer autonom körning. Föraren ställer in en högsta hastighet varpå bussens frontradar följer framförvarande fordon automatiskt när trafikrytmen är långsam. Föraren behöver bara ingripa om bussen accelererar över den inställda farten eller stannar mer än 30 sekunder.

Nytt för den nya generationen Tourismo (men inte bland turistbussar) är också en funktion som ska hindra föraren att tappa uppmärksamheten eller nicka till av trötthet. En praktisk säkerhetsdetalj som underlättar vid mörker är särskilda positionsljus som finns som tillval. De är placerade på båda sidorna, framför bakaxeln lyser bakåt. Praktiskt vid manövrering i trånga utrymmen.

Fronten har fått en ny design med huvudstrålkastare från lastbilsmodellen Actros. Efterso Actros inte har LED-strålkastare har heller inte nya Tourismo det. Foto: Ulo Maasing.

Fronten har fått en ny design med huvudstrålkastare från lastbilsmodellen Actros. Efterso Actros inte har LED-strålkastare har heller inte nya Tourismo det. Foto: Ulo Maasing.

Strålkastarna har man hämtat från lastbilssidans Actros, men lyckats integrera dem väl designmässigt. Däremot är det inte fråga om LED-strålkastare som Mercedes tidigare entydigt har hävdat är bättre, inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Orsaken? Actros har inte LED-strålkastare.

I likhet med föregångaren kan även nya Tourismo förses med rullstolslift. Denna är placerad strax bakom höger framhjul och ligger, när den inte används, platt i den främre delen av bagageutrymmet.

Stolarna är samma som i nuvarande Tourismo och finns i en rad versioner frön något enklare…

Stolarna är samma som i nuvarande Tourismo och finns i en rad versioner frön något enklare…

Tre längder, fyra modeller
Naturligtvis är nya Tourismo modulärt byggd. Hjulbasen är 6090 mm, alternativt 6910 mm. Även det bakre överhänget har två versioner (3315 respektive 2785 mm).

…till den lyxiga Softline. Foto: Ulo Maasing.

…till den lyxiga Softline. Foto: Ulo Maasing.

I kombination med två eller tre axlar och ett enhetligt främre överhäng finns bussen  alltså i fyra versioner och tre längder: Tourismo RHD, RHD M2, RHD M samt RHD L.

RHD är själva grundmodellen med två axlar, 12,295 meters längd, en hiulbas på 6,090 m och ett största bagageutrymme på 9,9 kubikmeter.

RHD M2 är den längre, tvåaxliga versionen, 13,115 meter lång, 6,91 meters hjulbas och som mest ett bagageutrymme på 12,1 kubikmeter.

RHD M är har de klassiska måtten för en  treaxlig buss. 13,115 meter lång, hjulbas på 6,090/1,350 meter och maximalt bagageutrymme på 9,9 kubikmeter.

RHD L, slutligen, är treaxlig och 13,935 meter lång. Hjulbasen är 6,910/1,350 meter och bagageutrymmet maximalt 12,1 kubikmeter.

Samtliga versioner är 2,55 meter breda och med en höjd på 3,68 meter några centimeter högre än föregångaren, den takmonterade luftkonditioneringen inräknad.

Interiör
Inredningen kan fås i en rad versioner när det gäller stolar, golvmaterial och färger. Golvhöjden är 1,37 meter över vägbanan och ståhöjden fram är 2,01 meter vilket innebär att få passagerare behöver böja på nacken i bussen. Stolarna står på en 1,5 decimeter hög podester och valmöjligheterna är desamma som på föregångaren.

Bagagehyllorna är öppna, den invändiga belysningen utgörs av LED-lampor. Samtliga stolsrader kan föres med antingen USB-uttag eller 230 volts eluttag placerade i väggen.

Tourimo RTHD har också fått ett helt nydesignat pentry som harmonierar utseendemässigt med inredningen i övrigt. Kaffemaskin för 60 koppar, espressomaskin, tekokare, mikrovågsugn med mera kan väljas av köparen.

Tourismo-13,9-B

Två treaxliga versioner ingår i Tourismoprogrammet. Den längsta är RHD L på 13,9 meter. Foto: Ulo Maasing.

Tourismo-13,9m

RHD L på 13,9 meter. Foto: Ulo Maasing.

Tourismo-fron-open

Öppen frontlucka på RHD L. Foto: Ulo Maasing.

TourismoM3

Även om likheterna med nuvarande Tourismo finns är nya Tourismo en helt ny buss. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)