Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljoner bilresor ska bort i London – varje dag

En satsning på buss, cyukel och gång ska minska bilresorna i London med tre miljoner om dagen, samtidigt som det totala resandet ökar med fem miljoner om dagen. Foto: Ulo Maasing.

En satsning på buss, cyukel och gång ska minska bilresorna i London med tre miljoner om dagen, samtidigt som det totala resandet ökar med fem miljoner om dagen. Foto: Ulo Maasing.

Snabbare och mer pålitliga bussförbindelser ska bidra till att minska antalet bilresor i London med tre miljoner resor om dagen, trots att den brittiska huvudstaden växer snabbt. Londons borgmästare Sadiq Khan presenterade strax innan midsommarhelgen ett utkast till en ny trafikstrategi för London. Den innebär bland annat att 80 procent av resorna i staden år 2041 ska ske med kollektivtrafik, cykel och gång. Idag är det 64 procent. Minskningen av antalet bilresor ska ske samtidigt som Londons befolkning de närmaste 25 åren ökar från 8,7 till 10,5 miljoner invånare.

– Vi måste vara ambitiösa när det gäller att ändra hur vår stad fungerar. Samtidigt som det år 2041 varje dag kommer att göras fem miljoner fler resor i London 2041 jämfört med idag sätter vi som mål att antalet bilresor ska minska med tre miljoner, varje dag, kommenterade Sadiq Khan när han presenterade strategin.

Bättre hälsa för Londonborna är ett av fokusområdena i den nya trafikstrategin. Målet är att Londonborna ska ägna sig åt aktivt resande (gång, cykel) åtminstone 20 minuter om dagen för hälsans skull.

Flera av de viktigaste orsakerna till en alltför tidig död bland Londonborna är nämligen kopplade till fysisk inaktivitet. Bland dessa finns två av de vanligaste dödsorsakerna, hjärtsjukdomar samt cancer.

Den motoriserade trafiken är också det viktigaste miljöproblemet i den brittiska huvudstaden. Hälften av luftföroreningarna härrör från vägtransporter.

Sadiq Khans strategi innebär bland annat en satsning på busstrafiken i London. Bland annat ska nätet av busskörfält ses över och utökas och bussarna få bättre prioritet i trafiken. Målet är att göra bussen till ett snabbare, mer pålitligt och bekvämt alternativ till bilen.

Systemet med trängselavgifter ska byggas ut och moderniseras så att de blir mer effektiva för att motverka trängseln i vägnätet. Trängselavgifterna ska bättre spegla hur långt man kör, tid, emissioner, trafikfaror och andra faktorer. Det kan bland annat innebära trängselavgifter som väger samman mål för att minska både trängsel och utsläpp. Nya, lokala trängselavgifter utanför centrum samt nya parkeringsavgifter ska bidra till att hålla bilismen nere.

Parkeringsmöjligheterna i nya bostadsområden ska begränsas och områden som har bäst kollektivtrafik ska inte få några nya p-platser. Där p-platser ändå anläggs ska det finnas laddstolpar för elbilar. Dessutom ska alla nya bostadsområden få säkra uppställningsplatser för cyklar.

Ett omfattande nätverk av cykelvägar och cykelbanor ska anläggas över hela London. Sadiq Khans mål är att 70 procent av Londonborna ska bo inom 400 meter från en högklassig, säker cykelväg år 2041. Nya, digitala planerings- och navigeringshjälpmedel ska utvecklas för gång- och cykelresor.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)