Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina och Telia samarbetar om smartare busstrafik

Nobina och Telia har inlett samarbete för att få vetamer om hur resenärerna reser – och vilka behov de har. Man har börjat på Södertörn, söder om Stockholm. Foto:Ulo Maasing.

Nobina och Telia har inlett samarbete för att få veta mer om hur resenärerna reser – och vilka behov de har. Man har börjat på Södertörn, söder om Stockholm. Foto:Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina och telekomjätten Telia har börjat samarbeta i ett nytt projekt. Syftet är att utveckla smartare och mer resenärsanpassad kollektivtrafik i framtiden. Samarbetet bygger på anonyma data från mobiltelefoner som visar hur resenärerna rör sig. Det ska ge Nobina möjligheter att bättre anpassa busstrafiken och skapa nya lösningar efter resenärernas behov. Men resultaten ger också Nobina ökad förståelse för resvägar och slutmål, även utanför kollektivtrafiksystemet.

Data och ny statistik bekräftar också trenden av att allt fler jobbar hemma på fredagar.

När busstrafiken vanligtvis planeras används biljettstatistik samt resvaneundersökningar och statistiska data som underlag. Exempelvis visar statistik från Statistiska Centralbyrån hur pendlingen ser ut.

Men endast 40 procent av de som reser är pendlare, så det behövs ökad förståelse för hur de övriga 60 procenten av resenärerna reser. Dessutom behövs bättre kunskap om hela resan – vad är slutmål på resan? Vilken resväg har resenärerna tagit innan de klev på bussen? Hur lång är den totala restiden egentligen?

Därför har innovationsenheterna Nobina Technology och Telia Company Division X testat att använda aggregerade och anonymiserade mobila nätverksdata för att förstå resmönster.

– Samarbetet med Telia syftar till att vi ska få bättre insikter om hur resenärerna förflyttar sig, och då inte enbart när de reser med våra bussar. Det ger oss insikter kring hur vi kan anpassa oss efter människors verkliga behov av mobilitet. Med den här metoden hoppas vi även få information om nya resebehov snabbare för att kunna erbjuda bättre lösningar som svarar mot samhällets förväntningar, säger Henrik Dagnäs, vice vd på Nobina Sverige.

I testet användes mobil nätverksdata från Södertörn, där Nobina kör busstrafiken på uppdrag av SL. Resultatet visar exempelvis på ett omfattande resande till ett större centrum i Södertörn, vilket har väckt frågan om en ny busslinje. Man har även sett att morgonpendlingen minskar med 16 procent på fredagar och att många åker hem tidigare på fredagseftermiddagen. Genom att analysera färdsätten in mot Stockholm upptäcktes var resenärer har störst behov av att kunna ta med cykeln på bussen.

I pilotprojektet har analytiker från både Nobina och Telia arbetat tillsammans för att skarpt testa hur mobil nätverksdata går att använda för att analysera resmönster.

– Resultatet visar att nya tekniska lösningar tillsammans med data kan bidra till en mängd olika förbättringar i samhället och som här att förbättra rörligheten och kommunikationen. Det är ett innovationsområde och en del av vårt fokus på smarta städer, säger Magnus Leonhardt, Strategi- och innovationschef på Telia Sverige.

Samarbetet mellan Nobina och Telia görs inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Kul att se syndarna vakna. Redan för 14,5 år sedan som Täbybor märkte vi att bilköerna är värst på måndagar och minst på fredagar. Då kunde många göra sammanfattningar och uppföljningar av veckans kundmöten etc.
    Varför inte ta med SL, Keolis m fl i arbetet, t ex med stombussarna i innerstan, där nästan ingen åker från ändstation till ändstation? Här är täthet i turer och hållplatser viktigare än att ”köra in” några minuter per varv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)