Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Schabbel av Arriva stoppar ersättning till resenärer

Till ersättningstrafiken i norrort i Stockholm, liksom för tvärbanan (bilden) och Saltsjöbanan har Arriva satt in mängder av gamla bussar från olika håll i landet, ibland från utlandet. Den Solaris Urbino som syns på bilden har i ett tidigare liv kört i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Till ersättningstrafiken i norrort i Stockholm, liksom för tvärbanan (bilden) och Saltsjöbanan har Arriva satt in mängder av gamla bussar från olika håll i landet, ibland från utlandet. Den Solaris Urbino som syns på bilden har i ett tidigare liv kört i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

Genom att Arriva kör bussar utan buss-PC och underlåter att manuellt rapportera förseningar har många SL-resenärer nekats ersättning vid förseningar och inställda turer, skriver Stockholmdirekt.se. Dessutom slipper Arriva viten när förseningar inte kommer till SL:s kännedom.

Bara i Norrort, därArriva har en omfattande busstrafik och dessutom kör Roslagsbanan och bussersättningar för denna har under årets första fyra månader 1200 resenärer begärt förseningsersättning. Men många har nobbats därför att Arriva inte har registrerat och rapporterat förseningarna.

– Förutom själva vitet vid förseningar ska Arriva också stå för kundernas kostnader för taxi, milersättning eller annat färdmedel, berättar Claes Keisu, presskommunikatör på SL, till Stockholmdirekt.

För Roslagsbanan, inklusive dess ersättningstrafik som pågår under utbyggnaden av banan, har 443 ansökningar om förseningsersättning kommit in under januari – april. Till resenärer som tvingats använda andra färdmedel har Arriva fått betala ut 127 502 kronor för busstrafiken plus 95 510 kronor för Roslagsbanan och ersättningstrafiken enligt statistik som Stockholmdirekt har begärt ut från Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting. Men många som begärt ersättning har nekats av SL.

–  Vi har noterat att Arriva inte alltid rapporterar in förseningar som vi önskar, säger Claes Keisu till Stockholmdirekt.

En förklaring till den bristande rapporteringen från Arriva är att man i ersättningstrafiken satt in bussar från hela landet och även från utlandet. Detsamma gäller den ersättningstrafik som Arriva kör för Saltsjöbanan och Tvärbanan. Bussarna, ofta mycket ålderstigna, saknar buss-PC. Det gör att förseningar inte registreras automatiskt.

Förutom problemen med förseningsrapportering innebär avsaknaden av buss-PC också ett säkerhetsproblem eftersom bussarna därigenom också saknar nödlarm för förarna.

För de förseningar som Arriva rapporterat har bolaget under perioden januari – april i år tvingats betala viten till SL på 520 000 kr i viten för förseningar i trafiken i Norrort (Kommunerna Danderyd, Täby, Vaxholm och Österåker ingår, liksom Vallentuna, Sigtuna och Upplands Väsby) medan tågtrafiken och ersättningstrafiken för denna har kostat Arriva drygt 540 000 kronor i viten samma tid enligt Stockholmdirekt.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. ARRIVA som ingår i Deutsche Bahn, har 60 000 anställda i 14 länder och fraktar 2,2 miljarder passagerare per år, är kanske för stort för lilla Stockholm. Det är väl som att låta American Airways sköta lokalflyget mellan Kalmar och Ronneby.

  2. Hej Tommy
    Du blandar i hop DB och Arriva. DB har mångfalt fler anställda runt vår glob men Arriva har ca 60.000 anställda i Europa och utökar kraftigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)