Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Silverlinjen till stockholmspolitiker: Försvåra inte för bussföretagen

En av Silverlinjens bussar parkerad på Barnhusbron. Kommer man att ha råd att finnas kvar? Foto: Ulo Maasing.

En av Silverlinjens bussar parkerad på Barnhusbron i Stockholm. Kommer man att ha råd att finnas kvar? Foto: Ulo Maasing.

I ett skarpt formulerat brev till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP) protesterar ägarna till expressbussföretaget Silverlinjen mot Stockholms planer på att avgiftsbelägga bussparkeringen på Barnhusbron i Stockholm. ”Oerhört omodernt och närmast en straffskatt för små- och medelstora företag som bedriver expressbusstrafik till och från Stockholm”, skriver Elisabeth Angelin och Björn Silverstrand till Daniel Helldén.

Silverlinjen är en expressbusstrafik som körs mellan Öland och Stockholm i ett samarbete mellan två bussföretag på Öland, Tomas Buss och Silverstrands.

I brevet till trafikborgarrådet Helldén framhåller Elisabeth Angelin och Björn Silverstrand Barnhusbrons betydelse för Silverlinjen och många andra företag som är lokaliserade utanför Stockholm.

Om bussarna tvingas utanför city minskas miljövinsten för busstrafiken, samtidigt som kostnaderna ökar avsevärt skriver de båda.

– Det ställer till oövervinnliga problem ifall vi måste parkera långt från Cityterminalen. Det handlar såväl om arbetstider och ekonomi som miljöbelastning. Det finns inga marginaler ur konkurrenssynpunkt att höja biljettpriset för att kompensera tillkommande parkeringsavgifter, vilket i slutändan slår ut oss som transportföretag, Att det finns säkra, tillgängliga och kostnadsfria/billiga parkeringar för bussar på Barnhusbron är alltså av största betydelse för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet och erbjuda både ölänningar, kalmariter och stockholmare klimatsmarta och prisvärda kollektiva resor mellan Stockholm och Kalmar/Öland, skriver Silverlinjens ägare.

De framhåller busstrafikens miljönytta.

– Vi transporterar, bara i vårt företag Silverlinjen, cirka 60.000 resenärer årligen. Vi klarar det med cirka 1500 bussar (ankomster och avgångar) För att det ska vara möjligt med bil krävs 15 000 bilar (om varje bil fylls med fyra resenärer). Miljövinsten är enorm sett till aspekten om utsläpp, exempelvis. Bussen förbrukar cirka 2,5 liter/mil och bilen cirka 0,5 liter/mil. 1500 bussar mot 15 000 bilar är en stor skillnad.

– Dessutom använder idag ett antal lokala företag Barnhusbron som permanent parkering, vilket gör att vi har svårt vissa dagar att parkera, skriver Silverlinjen.

– Den aviserade avgiften anser vi är alldeles för hög – och dessutom anser vi att hela dygnet inte bör avgiftsbeläggas. Vill Stockholm ha del av bussresenärernas shopping, hotellnätter etc. bör Stockholms stad underlätta för oss, inte försvåra!

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Att sätta bocken till trädgårdsmästare och att sätta Daniel Helldén som trafikborgarråd har många likheter. Bocken är ju envis och har nosen mest i backen, han tänker inte i nya banor och hans perspektiv sträcker sig enbart till närmaste staket. Daniel Helldén vägrar att se Stockholm som en REGION, som växer med en busslast om dagen, där allt fler har rörliga yrken och arbetsplatser och hellre reser längre än drar upp familjen från bostad, skola, grannar etc. Alltså en REGION där allt fler måste resa! Vilket syns på den ökande försäljningen av bilar. Att underlätta för ALL busstrafik borde vara elementärt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)