Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark ekonomi kan ge busstsning i Storstockholm

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) öppnar för en rejäl bussatsning i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) öppnar för en rejäl bussatsning i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Medan kollektivtrafiken i Sverige brottas med kostnader som ökar mycket snabbare än resandet är utvecklingen i Stockholms län på väg åt rätt håll. Om utvecklingen håller i sig resten av året aviserar Stockholms läns trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) en rejäl satsning på utökad busstrafik.

Av den tertialrapport, alltså rapport för årets första fyra månader, som trafikpolitikerna i Stockholms läns landsting får på sitt bord nästa vecka framgår det att ekonomin för SL-trafiken har fått ett rejält lyft i år efter många tunga år.

Prognosen för helåret är ett resultat för SL på 350 miljoner kronor vilket är 100 miljoner högre än det budgeterade resultatkravet på 250 miljoner. Det förbättrade resultatet beror huvudsakligen på högre biljettintäkter inom SL-trafiken till följd av att resandet ökar mer än förväntat. Visserligen höjdes biljettpriserna i början av året, men biljettintäkterna har ökat ännu mer. Prishöjningen var fem procent, biljettintäkterna har gått upp med åtta procent.

Och för första gången på mycket lång tid ökar dessutom resandet i SL-trafiken snabbare än befolkningen. Kollektivtrafiken i Storstockholm har alltså efter många år med förlorade marknadsandelar ökat sin marknadsandel.

Om resultatet står sig kan invånarna i Stockholms län vänta sig satsningar på busstrafiken.

– För mig vara det här ännu bättre siffror än väntat. Om det här håller och vi får 100 miljoner över ska det gå tillbaka till resenärerna i form av satsningar. Jag kan nog utlova en bussatsning på 50–100 miljoner om det står sig, säger trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons till Dagens Nyheter.

Han vill dock idag inte närmare precisera vad en sådan bussatsning skulle innebära.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)