Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Digitalisering gör kollektivtrafiken individuell

Flyögbussrnas produkt Door to Gate är ett exempel på en mer individanpassad kollektivtrafik. Den har blivit så populär att den har drabbats av växtvärk. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussrnas produkt Door to Gate är ett exempel på en mer individanpassad kollektivtrafik. Den har blivit så populär att den har drabbats av växtvärk. Bokning, betalning, trafikplanering sker helt digitalt. Foto: Ulo Maasing.

”Vi placerar en hållplats utanför varje enskild kunds dörr. Det har blivit så populärt att vi har fått växtvärk.” Det förklarade Merresors vd John Strand på en workshop som buss- och tågoperatören Transdev arrangerade i samband med Almedalsveckan i Visby. Strand syftade på Flygbussarnas nya produkt Door to Gate som har blivit en succé. Och som är ett enkelt exempel på individanpassad kollektivtrafik.

Door to Gate startade i Stockholm i mitten av november i fjol med 20 Mercedes-Benz minibussar som kör anropsstyrt mellan Stockholm och Arlanda flygplats och vice versa. Kunden bokar och betalar sin resa via Door to Gates app och delar buss med andra kunder. Man riskerar dock inte att köras runt i långa slingor, utan bussen hämtar vid högst två ytterligare adresser.

Priset är lägre än taxi men högre än flygbuss. Enkel resa kostar 249 kronor. Men om man är flera resenärer från samma adress i samma bokning kostar det bara 50 kronor per kund för de övriga.

John Strand, vd för Merresir där bland annat Flygbussarna, Båtbussarna och Snälltågbet ingår: "Vi placerar en hållplats utanför kundens dörr".

John Strand, vd för Merresir där bland annat Flygbussarna, Båtbussarna och Snälltågbet ingår: ”Vi placerar en hållplats utanför kundens dörr”.

Produkten har snabbt blivit populär bland kunderna. De 20 Mercedes-Benz Sprinter man startade med har nu blivit 33 och under sommaren kommer ytterligare tio nya fordon.

Populariteten har blivit så stor att man emellanåt tvingas stänga bokningen. Så har det exempelvis varit det här veckoslutet då man under en stor del av dygnet inte har kunnat ta emot fler kunder för färd mot Arlanda, som i dagsläget är den enda flygplats som Door to Gate trafikerar. Men fler kommer, lovade John Strand på workshopen i Visby. Han är vd för Transdevägda Merresor där Flygbussarna, Båtbussarna, och Snälltåget ingår.

– Just nu har vi växtvärksproblem med runt tusen resenärer per dag vissa dagar. Men vi är noga med att inte ta emot fler beställningar än vi klarar av. Och hittills har inte en enda kund missat sitt flyg när de åkt med oss.

– Door to Gate är ett bra exempel på både delade transporter och individanpassad kollektivtrafik. Vi placerar i praktiken en hållplats direkt utanför kundens dörr. Dessutom använder vi endast digitala kanaler så vi inte behöver en stab av personer som planerar trafiken. Beställning och betalning sker via en app, trafikplaneringen är digitaliserad och väldigt effektiv.

–  De omdömen vi får från kunderna är att Door to Gate är flexibelt, prisvärt och tryggt.
Trafiken körs av en dedikerad grupp serviceinriktade förare som samtliga har busskort. Den här typen av trafiklösning skulle också fungera utmärkt i upphandlad trafik, framhöll John Strand.

Gunnar Schön, vd fr Transdev Sverige: "Det kommer appar och nya lösningar från unga företag som inte kommer från branschen. Det ska vi omfamna."

Gunnar Schön, vd fr Transdev Sverige: ”Det kommer appar och nya lösningar från unga företag som inte kommer från branschen. Det ska vi omfamna.”

Komplett förändring
Det är alltså digitaliseringen som har öppnat för produkten Door to Gate. Men digitaliseringen kommer att förändra mycket av kollektivtrafiken, framhöll Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige på workshopen.

– Hela transportsektorn går igenom en komplett förändring och vi har bara sett början. Det skulle vara stimulerande och bra om trafikhuvudmannasidan är med på förändringarna och inte bara, som ibland, hittar problemen. Som operatörer kan vi erbjuda mycket och i den kommersiella trafiken har vi högsta krav på pålitlighet, framhöll Gunnar Schön.

De möjligheter som digitaliseringen öppnar för ligger också till grund för det som kallas för kombinerad mobilitet eller mobility as a service, ofta förkortat till MaaS. I kombinerad mobilitet tas individanpassningen ett par steg längre än i trafik som Door to Gates. Spjutspetsar i den här utvecklingen är inte trafikföretag eller trafikhuvudmän utan oftast unga startup-företag.

– Det som händer är att det kommer appar och nya lösningar som inte kommer från branschen. Det ska vi omfamna, betonade Gunnar Schön.

– Tänk om vi hade alla transporter i en enkel app som fungerar över hela Sverige. Bil, buss, tåg, cykel… Sedan i oktober har vi en sådan lösning. Och kollektivtrafikens andel bland appanvändarna ökade från 48 till 83 procent.

Svårt suckar fackfolket
I Helsingfors har Transdev investerat i en startup som har utvecklat en appbaserad lösning för kombinerad mobilitet, Maas global. Bland de tio företag som har investerat i Maas.global finns också det finska bussföretaget Korsisaari och den turkiska busstillverkaren Karsan. En lanseriung sker just nu också i Storbritannien, i West Midands där Birmingham är den största staden.

Maas.global har utvecklat en app som man kallar Whim, vilket ordagrant betyder infall. Kunden ska kunna välja det färdmedel som för tillfället passar honom eller henne bäst.

– I Finland är det många företag som vill ha Whim. De ser att det finns pengar att spara genom att behovet av tjänstebilar skulle minska, förklarade Maas.globals vd Sampo Hietanen.

– Unga människor frågar oss varför den här lösningen inte har funnits tidigare. Och branschfolk suckar ofta att ”det här är svårt”.

– Appen är gratis att ladda ner och använda. Man kan välja att helt enkelt betala varje resa för sig innan man gör resan – oavsett färdmedel. Det är alltså som att köpa vilken enkelresa som helst via appen, fast man är inte låst till den vanliga kollektivtrafiken. Bil, taxi, cykel…  Kunden väljer.

Sedan erbjuder Whim en rad alternativa paket. Några är bestämda från början, andra har ett pris som sätts efter vad kunden vill ska ingå i paketet.

Ett femtiotal personer från kollektivtrafikbranschen och forskare deltog i Transdevs workshop i Almedalen. Foto: Ulo Maasing.

Ett femtiotal personer från kollektivtrafikbranschen och forskare deltog i Transdevs workshop i Almedalen. Foto: Ulo Maasing.

Whim Basic kostar 89€ (ca 856 kronor) i månaden och ger kunden resor för 94€. I paketet ingår dels obegränsat antal resor med kollektivtrafiken i Helsingfors (värde 55€), dels taxi eller bilhyra upp till 39€. Whim Go kostar 149€ i månaden och ger resor för 179€, inklusive taxi eller bilhyra för 124€ och obegränsade resor med den ordinarie kollektivtrafiken värde 55€.

Utöver de tre färdiga paketen erbjuder Whin särskilda affärspaket, Whim Business för ett pris på 1000€ i månaden eller mer. Priset sätts efter kundens behov och efter en individuell offert i varje enskilt fall.

1000€ eller mer i månaden kan låta dyrt för att ha tillgång till bil, taxi och kollektivtrafik. Men Gunnar Schön pekar på vad den verkliga kostnaden för att äga bil är. I synnerhet bland yngre är allt fler ointresserade av bilägande. Däremot vill de ha tillgång till bil när de behöver.

– En bil används i genomsnitt bara fem procent av tiden. Sedan tår den parkerad. Ingen skulle väl komma på idén att ställa en resväska med 300 000 kronor på gatan och sedan gå och plocka någon tusenlapp från den då och då.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)