Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Emissionsfritt 2030 för näst största stadsbussflottan

BRT-linjen Orange Line är först ut när Los Angeles satsar på att alla drygt 2300 bussar i lokaltrafiken ska bli emissionsfria. Foto:

BRT-linjen Orange Line är först ut när Los Angeles satsar på att alla drygt 2300 bussar i lokaltrafiken ska bli emissionsfria. Foto: Cian Ginty/Wikimedia Commons.

L.A. Metro, som svarar för kollektivtrafiken i Los Angeles/Hollywood, planerar att till år 2030 ha en helt utsläppsfri bussflotta. Metro har mer än  2 300 bussar och därmed näst New York City den största stadsbussflottan i USA. För sex år sedan skrotade Metro sin sista dieselbuss och gick över till bussar som drivs med naturgas. Nu vill Metros styrelse satsa på emissionsfritt. Först ut är en elektrifiering av två av Los Angeles´ BRT-linjer.

Metro kommer i dagarna att besluta om en investering på 138 miljoner dollar (cirka 1,1 miljarder SEK) i 95 nya BRT-bussar och laddinfrastruktur. Det är Orange Line i San Fernando Valley och den 47 kilometer långa Silver Line längs Harbor och San Bernardino freeways som ska konverteras till eldrift. Linjernas längd innebär att Metro kommer att satsa på att bussarna ska kunna snabbladdas vid vissa hållplatser.

Men de två linjerna är bara början. År 2030 ska samtliga drygt 2 300 bussar vara batteridrivna eller använda annan emissionsfri teknik som vätgas/bränsleceller.

När Metros ledning häromdagen presenterade målsättningen förklarade Los Angeles borgmästare Eric Garcetti, som också är ordförande i Metro, att satsningen (den största i USA) kommer att bidra till att ge produktionen av emissionsfria fordon en rejäl knuff framåt.

– Vi har två val, sa Garcetti.

– Vi kan vänta på att andra går före och sedan följa efter på bekostnad av våra medborgares hälsa. Eller så kan vi gå i täten och vara innovativa och minska utsläppen så snabbt som möjligt. Jag väljer mycket hellre det senare alternativet.

Metro byter ut sju procent av sin bussflotta varje år. För att nå målet om en helt emissionsfri vagnpark 2030 måste man från 2019 börja köpa omkring 200 elbussar om året.

Då krävs det enligt Metros fordonschef John Drayton att det finns ett bra utbud av elbussar som har en toppfart på 100 kilometer i timmen och en räckvidd på minst 400 kilometer för att klara trafiken även på Metros tyngsta linjer där bussarna ska kunna vara i trafik 20 timmar utan att behöva stanna för laddning.

– Ett av mina mardrömsscenarior skulle vara att vi behöver etablera laddstationer överallt i Los Angeles County. Hur skulle det gå till, frågade Drayton när planerna presenterades.

Under de närmaste två åren kommer Metro bland annat att planera hur man ska uppgradera elnätet på de hållplatser och depåer där bussarna ska laddas.

Först ut blir BRT-linjen Orange Line där elektrifieringen är budgeterad till 72 miljoner dollar. Av det går 51 miljoner till 35 elbussar från den amerikanska busstillverkaren New Flyer och 7,8 miljoner dollar för laddstationer vid linjens båda ändhållplatser. 2020 ska elektrifieringen vara genomförd.

Året efter ska Silver Line vara elektrifierad till en kostnad av nästan 66 miljoner dollar. I summan ingår 60 elbussar från BYD, laddstationer längs linjen och uppgraderat elnät.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. I ett livscykelperspektiv är inte el-bussar ”utsläppsfria”. Elen görs mha kol och naturgas i huvudsak i USA idag. Bussarna har alltjämt däck och de kör på asfalt. De har bromsar också. Slitage av däck, asfalt och av bromsskivor ger massor av ultrafina partiklar. Batterier drar massor av energi att tillverka. Det åtgår också dyra, ovanliga metaller som litium och kobolt. Dessa metaller utvinns mha bl.a. barnarbetare i Anderna och straffångar i Kina (Litium). Både barnarbetare och tvångsarbetare bryter koboltmalm i Kongo. Miljövänligt och trevligt. När uppfinns batterier som tillverkas ur icke-kontroversiella material, och som tillverkas med en betydligt lägre förbrukning av energi?

    • Trådbussar är ur livscykelperspektiv bättre än rena batteribussar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)