Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rejäla grepp dröjer trots enighet om framkomlighet

Alexis Kahlmann, affärsområdeschef, Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Alexis Kahlmann, affärsområdeschef, Keolis: Våga pröva, utred inte bara. Foto: Ulo Maasing.

Det rådde en bred enighet om att framkomligheten för busstrafiken i Stockholm måste förbättras när bussoperatören Keolis arrangerade ett seminarium i ämnet i Almedalen på måndagen. ”Här i landet har vi en tendens att utreda och utreda. Men istället bör vi våga genomföra åtgärder. Blir det inte bra är det ju baraa att gå tillbaka till det som var”, sa Keolis affärsområdeschef i Stockholm, Alexis Kahlmann. Kraftfullaste åtgärd som utlovades av politikerna på seminariet: en kommission som ska ta fram förslag på åtgärder.

Bakgrunden till seminariet var den rapport om framkomligheten för busstrafiken i Stockholms innerstad som Keolis nyligen presenterade och som vi tidigare rapporterat om. Försenade bussar som segar sig fram i trafiken orsakar stora samhällsekonomiska kostnader: 1,5 miljarder om året. Det är ungefär som ett miljardslukande Slussenombygge var tionde år. Eller en ny citybana vart femtonde år.

Men ingen av deltagarna i debatten fångade upp siffrorna. Inte heller när Alexis Kahlmann redovisade att Sveriges mest utnyttjade busslinje, linje 4 i Stockholm, har en genomsnittlig reshastighet på 13 kilometer i timmen. Eller när han presenterade skräckexempel på gatuarbeten som drar ut på tiden – hur ett ettårigt gaturbete på Södermalm i Stockholm gjorde att en bussresa på 700 meter kunde ta 34 minuter. Det motsvarar en reshastighet på 1,5 kilometer i timmen.

Keolis pekar i sin rapport ut några faktorer som slår hårt mot busstrafikens framkomlighet i Stockholms innerstad. En är att befolkningen i Stockholm – och därmed bilismen – växer oerhört snabbt. Varje år ökar den körsträcka som Storstockholms 900 000 bilar avverkar en sträcka som motsvarar tur och retur jorden – solen.

– Undra på att det blir allt fler bilar på gatorna, sa Kahlmann som också konstaterade att trafikljusen i  inte är optimerade för busstrafiken.

– Och det finns 11 000 trafikljus i Stockholm. Bara på den korta sträckan Odenplan – Västerbroplan i Stockholm tar bussresan 19 minuter i stället för 13 på grund av trafikljus som inte slår om när bussen kommer. Gatuarbeten är också ett stort problem. Vi förstår att de behöver göras, men de tar ofta alltför lång tid. I april var 18 av 25 innerstadslinjer omlagda till följd av gatuarbeten.

– Bilar som kör eller parkerar i busskörfälten är också ett stort problem. Låt oss installera kameror i bussarna som registrerar sådana bilar så att ägarna kan bötfällas. Så gör man i en del storstäder utomlands.

Daniel Helldén(MP), gatu- och trafikborgarråd, Stockholm: Inget har hänt hjos regeringen nr det gäller kameravöervakning av busskörfält. Foto: Ulo Maasing.

Daniel Helldén(MP), gatu- och trafikborgarråd, Stockholm: Inget har hänt hjos regeringen nr det gäller kameravöervakning av busskörfält. Foto: Ulo Maasing.

Inget har hänt
Daniel Helldén(MP), gatuborgarråd i Stockholm konstaterade att stadens trafiknämnd hos regeringen har begärt en lagändring så att det kan bli möjligt med en sådan övervakning.

Kristoffer Tamsons(M): Låpt trängselskatterna tillfalla regionen. Foto: Ulo Maasing.

Kristoffer Tamsons(M): Låt trängselskatterna tillfalla regionen. Foto: Ulo Maasing.

– Men sedan har inget hänt. Ärendet ligger hos regeringen, noterade han och ställde sig bakom det mesta i rapporten från Keolis.

Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare: Ingen vet vad som kommer att ske med transporterna när vi får förarlösa fordon. Foto: Ulo Maasing.

Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare: Ingen vet vad som kommer att ske med transporterna när vi får förarlösa fordon. Foto: Ulo Maasing.

Anna Wersäll, Stockholms Handelskammare var mindre entusiastisk.

– Framkomlighet för busstrafiken är otroligt viktigt. Men jag ogillar att man vill förbjuda bilar på fler gator i Stockholm, sa hon och pläderade för en utbyggnad av förbifarter runt huvudstaden.

–Bygg ut tunnelbanan och prioritera användningen av gatorna rätt. Cyklarna tar ganska mycket plats sa Wersäll.

Differentiering
Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting höll med Alexis Kahlmann om att det inte behövs fler utredningar.

– Istället behöver vi omsätta det vi redan vet i praktiken. Men framkomlighetsproblemen måste hanteras regionalt, inte bara i Stockholms stad, även om många av de åtgärder som krävs när det gäller trängsel och framkomlighet ligger hos kommunen. Nu ska en särskild trängsel- och framkomlighetskommission börja jobba och de första åtgärderna måste beslutas i höst, sa Tamsons.

Både han och Daniel Helldén efterlyste en ny utformning av trängselskatten så att den kunde användas mer dynamiskt för att styra trafikflöden och minska trängseln.

– Och vi vill att skatten ska tillfalla regionen, inte försvinna in i statskassan sa de båda med en mun.

Men när Alexis Kahlmann tog upp frågan om differentierade biljettpriser för att kapa trafiktopparna i rusningstid och stimulera fler att välja andra restider blev det kalla handen från Tamsons.

– Det är inte något som jag tänker föreslå nu. Frågan kanske kan komma upp i en framtida utredning om biljettpriser och biljettsystem, sa han.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)