Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ett nytt lejon från MAN

MAN premiärvisade på tisdagen nya Lion´s Coach som kommer att finnas i fyra grundutföranden. Foto: Ulo Maasing.

MAN premiärvisade på tisdagen nya Lion´s Coach som kommer att finnas i fyra grundutföranden. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska busstillverkaren MAN premiärvisade på tisdagen den nya generationen av turistbussen Lion´s Coach som har funnit en hel del köpare även bland svenska bussföretag. Nya Lion´s Coach har en design som gör att den väldigt lätt går att identifiera som en MAN, samtidigt som den bjuder på en hel del nyheter även under ytan. Bussen kommer att finnas ute på marknaden senare i år och erbjuds i fyra grundutföranden. För en bredare publik lanseras den på Busworld i Kortrijk i oktober.

Bussmagasinet.se var med på premiärvisningen i MAN-fabriken i polska Stararchowice där Lion´s Coach för övrigt inte alls produceras. Fabriken är istället ett av MAN´s kompetenscentra för stadsbussar.

Nya Lion´s Coach bjuder på en rejäl förnyelse som MAN dessutom delvis var tvingade till på grund av EU:s nya överrullningsregler ECE R66.02 som träder i kraft senare i år. Där ställs tuffare krav än hittills hur mycket passagerarutrymmet får deformeras om bussen skulle slå runt, exempelvis vid en dikeskörning eller om den går av vägen och rullar runt på en slänt.

I de treaxliga bussar som visades upp på premiären fanns rullstolslift som tillval och med placering över främre bakaxel. När den tvåaxliga 13-metrsbussen kommer i slutet av året kommer rullstolsliften att placeras över framaxeln. Foto: Ulo Maasing.

I de treaxliga bussar som visades upp på premiären fanns rullstolslift som tillval och med placering över främre bakaxel. När den tvåaxliga 13-metrsbussen kommer i slutet av året kommer rullstolsliften att placeras över framaxeln. Foto: Ulo Maasing.

Behovet av förnyelse har MAN förvaltat väl, även om den uppmärksamme kommer att finna en hel del detaljer gemensamma med Neoplan Touring vilket inte är sagt som kritik. Nya Lion´s Coach erbjuds i fyra grundmodeller och med dem som bas ett antal olika utföranden, beroende på kundens önskemål.

Till en början finns Lion´s Coach i tre längder, 12,101, 13,361 och 13,091 mm och med två eller tre axlar. Framåt årsskiftet kommer också en tvåaxlig, 13-meters version med kapacitet för ytterligare sex sittande jämfört med 12-metersbussen.

Den tvåaxliga 13-metersbussen kan också fås med rullstolslift, placerad över framhjulet vilket gör att tyngden över bakaxeln lättas, samtidigt som liften inte inkräktar på bagageutrymmet. På den treaxliga version som MAN premiärvisade är liften placerad över den främre bakaxeln.

Bekväma stolar, även om det kanske är lite trångt för långa resor och behaglig ljussättning karakteriserar interiören. Foto: Ulo Maasing.

Bekväma stolar, även om det kanske är lite trångt för långa resor och behaglig ljussättning karakteriserar interiören. Foto: Ulo Maasing.

Passagerare
Bagageutrymmet har en volym mellan 11,7 och 14,3 kubikmeter, beroende på modell.

Den blanka svarta aktrn ser läcker ut, ger Lion´s Coach ett unikt utseende och kan vara en slagkraftig marknadsföringsplats för bussföretaget. Foto: Ulo Maasing.

Den blanka svarta aktern ser läcker ut, ger Lion´s Coach ett unikt utseende och kan vara en slagkraftig marknadsföringsplats för bussföretaget. Foto: Ulo Maasing.

I tyskt trestjärnigt utförande kan de fyra versionerna ta 53, 57, 59 eller 63 passagerare. Det är visserligen utan toalett, men särskilt rymligt är det naturligtvis inte för passagerarna, även om vi vid en kort provsittning fann stolarna klart bekväma.

Samtliga passagerarplatser har också USB-uttag.

Förarplatsen på Lion´s Coach. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Lion´s Coach. Foto: Ulo Maasing.

Bagagehyllorna har fått en ny belysning. Ny är också allmänbelysningen i taket som ger ett behagligt mjukt sken. Läslamporna är LED-lampor av samma slag som finns på nya Neoplan Tourliner.

Totalhöjden är för samtliga fyra modeller 3,87 meter.

Ny design
Exteriören är helt nydesignad, men MAN-identiteten är tydlig. I fronten är den nya, stora frontrutan dominerande, men de nya strålkastarna bidrar också till att ge nya Lion´s Coach ett helt nytt, modernt utseende.

De kommer i framtiden även på MAN:s lastbilar. Som tillval kan strålkastarna fås helt som LED-strålkastare; de frontljus som fungerar som positionsljus dagtid är dock alltid LED och fyller även en funktion som körriktningsvisare.

Det blanka, svarta bakpartiet ser inte bara läckert ut. Det matchar fronten och ger Lion´s Coach ett helt eget utseende som skiljer sig från konkurrenterna. MAN:s designers framhåller också att den svarta aktern ger bussföretaget förstklassiga möjligheter att marknadsföra sig själv eftersom varumärken eller text syns extremt väl mot bakgrunden.

Samtidigt ställer det en del krav på hur reklamen utformas för att det ska se fortsatt elegant ut och inte bara lite taffligt som det ibland kan bli när bussföretag pryder bussar med en logga som varken i form eller storlek matchar fordonets design.

Baklyktorna för formspråket från fronten vidare.

Motor och växellåda
Motoralternativen är naturligtvis flera. I tvåaxligt utförande finns MAN:s 2676 LOH i två alternativ på 420 respektive 460 hästkrafter. De treaxliga versionerna erbjuds med 2676 LOH med antingen 460 eller 500 hästkrafter.

Tvåaxliga bussar kan fås antingen med en sexväxlad manuell låda eller sexväxlad automatlåda. Den manuella växellådan finns endast för det svagare motoralternativet. För de treaxliga versionerna av nya Lion´s Coach finns antingen MAN:s TipMatic 12-växlade låda eller en sexväxlad automatlåda, den senare dock bara om man väljer det svagare motoralternativet.

Förarplatsen känns igen från Neoplan Tourliner, men har bland annat fått en ny avlastningsyta på förarens vänstersida.

Jämfört med den nuvarande Lion´s Coach är förarplatsen både mer ergonomisk och praktisk, och är också klart mer modern.

Utan att tillhöra lyxklassen vågar vi påstå att nya Lion´s Coach är en arbetshäst för  många uppgift3r, även om den knappast är tänkt för långa rundresor. För lite enklare beställnings- och turisttrafik, transfers och inte minst för expresstrafik är den ett starkt alternativ.

Ny Lion´s City
Under strikt fotoförbud fick vi också ta del av 3D-renderingar av nästa generation av stadsbussen Lion´s City som bland annat kommer att ha betydligt större glasytor – och därmed ljusare interiör – än dagens.

Nästa år kommer den att visas upp i verkligheten. I Stararchowice kommer också MAN att serietillverka sina elektriska stadsbussar från 2019. Som vi tidigare rapporterat väljer MAN att helt satsa på depåladdade bussar och inte på snabbladdning på exempelvis ändhållplatserna på en elbusslinje.

De nya EU-kraven ECE R66.02 som gäller för alla nya klass 2- och klass 3-bussar från den 9 november i år har också medfört att MAN har avslutat  produktionen av två modeller. Således tillverkas sedan en tid inte längre Lion´s Regio och Neoplan Jetliner.

Här är ytterligare bilder på nya Lion´s Coach. Foto Ulo Maasing utom de tre nedersta som har tagits av MAN.

LejonDLejon-ELejonFLejonGLejonALejonBLejonC

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)