Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Genombrott för 24-meters elbussar i Europa

Dubbelledade, batteridrivna 24-metersbussar får sitt europeiska genombrott i den franska staden Nantes.

Dubbelledade, batteridrivna 24-metersbussar får sitt europeiska genombrott i den franska staden Nantes.

Den franska staden Nantes kommer att satsa på 24-meters, dubbelledade och snabbladdade elbussar för sin BRT-linje BusWay. Nantes Métropole har nu blivit klar med sin upphandling av de bussar som ska ersätta de specialdesignade ledbussar från Mercedes-Benz som sedan starten 2006 trafikerar BRT-linjen.

Ordern på de 20 nya 24-meters batteribussarna går till den schweiziska busstillverkaren Hess. De första bussarna ska sättas i trafik nästa år.

Laddstationerna för snabbladdning levereras av ABB och varje buss kan ta 150 passagerare. För att minimera hållplatsuppehållen har bussarna fem dörrar och naturligtvis på- och avstigning genom samtliga dörrar. Bussarna får samma design som dagens bussar på BusWay.

Ursprungligen var linje 4 i Nantes tänkt att bli stadens fjärde spårvägslinje, men av ekonomiska och andra skäl valde man att istället satsa på en högklassig busslinje som går på egna vägar/körfält, har prioritet i alla korsningar med mera.

Investeringskostnaden blev en tredjedel av vad en spårväg hade kostat och BRT-linjen blev snabbt en stor framgång. Innan linjen startade gjordes det 13 000 dagliga bussresor till centrala Nantes från de områden som linjen betjänar. Ett år efter start, 2007, var siffran 20 500 resor/dag och idag görs det drygt 40 000 resor/dag med linjens 20 bussar.

När man nästa år börjar gå över till 24-meters elbussar innebär det således en välkommen kapacitetsökning för BusWay.

Idag är turtätheten en buss var 2,5 minut under rusningstid. Eftersom framkomligheten för bussarna är säkrad är punktligheten mer än 95 procent och reshastigheten, hållplatsuppehåll inräknade, är 21,5 kilometer i timmen.

Planer finns på att förlänga den 6,7 kilometer långa linjen med 2,3 kilometer.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)