Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

HVO tredje största drivmedel i Sverige

Användningen av biodrivmedel ökade kraftigt i fjol enligt Energimyndigheten. Foto: Scania.

Användningen av biodrivmedel ökade kraftigt i fjol enligt Energimyndigheten. Foto: Scania.

Syntetdieseln HVO (hydrerad vegetabilisk olja) var i fjol det tredje största drivmedlet i Sverige efter bensin och diesel. HVO är nu också betydligt större som drivmedel än biogas. Det framgår av årets rapport om drivmedel från Energimyndigheten. Totalt uppgick andelen förnybart i drivmedel i Sverige till knappt 19 procent förra året.

Totalt levererades i Sverige förra året drygt 92 terrawattimmar (TWh) energi i drivmedel.

62 procent var diesel med en inblandning av 21 procent biokomponenter och 32 procent var bensin med i genomsnitt 5 procents inblandning av biokomponenter.

Biokomponenterna i diesel är FAME och HVO, i bensin etanol och ETBE. En ny biokomponent har börjat användas om än i ringa omfattning i bensin. Det är en syntetisk bensin.

FAME och HVO säljs även som 100-procentiga drivmedel. Försäljningen av FAME100 uppgick till 760 GWh och har minskat till hälften jämfört med 2015.

Försäljningen av HVO100 har ökat och upp går till 2,6 TWh och är nu Sveriges tredje största drivmedel. Försäljningen av fordonsgas uppgick till 1,6 TWh med en inblandning av 83 procent biokomponenter. E85 (dvs etanol och bensin i blandning)har minskat stadigt sedan 2013 och uppgår till knappa 290 GWh under år 2016.

Totalt sett fortsätter andelen biokomponenter att öka totalt, alltså betraktat både som iblandningskomponent i bensin, diesel och fordonsgas samt som rent förnybara drivmedel. Det är HVO som står för den stora ökningen med hela 66 procent jämfört med 2015. Även biogas ökade med 16 procent. Mängden etanol och FAME har däremot minskat med 19 respektive 28 procent.

Energimyndighetens rapport tar inte specifikt upp drivmedelsanvändningen i olika delar av transportsektorn. Men tidigare har Sveriges Bussföretag kunnat konstatera att landets bussföretag har tagit på sig ledartröjan i omställningen till förnybara drivmedel. Mer än 70 procent av landets bussar kör idag på sådana. De senaste åren har användningen av HVO i busstrafiken ökat dramatiskt.

Inom bussföretagen är man dock bekymrad över bristen på besked från regeringen när det gäller skattevillkoren för drivmedel som HVO och biogas. För några veckor sedan fick de svenska branschorganisationerna inom kollektivtrafiken även med sig den internationella kollektivtrafikunionen (UITP) i kravet på att elbussar inte ska betala högre elskatt än spårbunden kollektivtrafik.

Enligt preliminära siffror tidigare i sommar från Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, fortsätter andelen förnybara drivmedel att öka, räknat efter energiinnehåll. Första kvartalet 2017 var 20,5 procent av alla drivmedel förnybara biodrivmedel,

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Varför ska HVO som är bättre för miljön bestraffas ur skattesynpunkt. HVO kan utan problem slå ut Diesel som bygger på olja om skatten bygger på innehållet i bränslet och därmed utsläppet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)